komt er een globale financiële economische crisis?

5 mei 2016

komt er een globale financiële economische crisis?

Een Oostenrijkse bank, genaamd HETA, is begin april 2016  omgevallen. Deze bank heeft gebruik gemaakt van de nieuwe, in januari 2016 ingevoerde, Bail-in-wet. De Bail-in wet is met steun van Brussel door de ECB (Europese Centrale Bank) ingesteld om te voorkomen dat overheden banken gaan steunen als deze dreigen om te vallen, zoals met bijvoorbeeld ABN het geval is geweest.

Deze Bail-in-wet verplicht alle Europese banken die omvallen, gebruik te maken van het geld van alle spaarders die een bedrag van meer dan 100.000 Euro op de bank hebben staan. Met dit geld worden vervolgens de schuldeisers van de bank afbetaald voordat de bank andere financiën regelt. Om te beginnen moeten bijvoorbeeld investeerders, derivaathouders en aandeelhouders betaald worden. Hiermee moet worden voorkomen dat een staat zelf een bank gaat financieren om de schulden te betalen. Als een overheid een bank gaat steunen is er sprake van een bail-out.

De Oostenrijkse HETA bank, voorheen de Hypo Alpe Adria genoemd, is 6 jaar geleden noodgedwongen genationaliseerd om een ondergang te voorkomen. Echter deze redding is niet geslaagd en nu is de bank de eerste gevallen bank dit jaar in Europa, en daarmee ook de eerste bank ooit die (verplicht) gebruik maakt van dit bail-in systeem. Deze bail-in is verassend genoeg compleet uit het nieuws gehouden door de globale media. De verborgen Oostenrijkse bail-in gaat gepaard met vergaderingen achter gesloten deuren tussen de federale reserve (centrale bank V.S), regeringsleiders en bankiers van over de hele wereld. Gevreesd wordt dat het omvallen van deze Oostenrijkse bank het begin kan zijn van een hele reeks bankimplosies. Dus, de eerste domino?

Steeds meer economen, bankiers en klokkenluiders schrijven artikels over de nijpende situatie van de huidige globale economie. Wat het meest ter zake komt is de rol in de wereldhandel van s ’werelds meest invloedrijke economie; China. Ook wordt veel geschreven over de steeds zwakker wordende munt van landen. Dan is er nog de prijzenslag voor olie en de huidige, zorgwekkende stand van zaken in de bankenwereld en de financiële sector. Al deze punten worden door velen aangemerkt als ingrediënten voor de perfecte storm, een desastreuze wereld crisis.

Als men de enkele (klik) verstopte berichten op internet leest, valt des te meer op hoe de grootste media er nauwelijks over spreken. Er worden zelfs hele positieve berichten in de media geplaatst die beweren dat er niets aan de hand is, waaronder ook door bank directeuren op twitter en facebook! In de bankenwereld komt dit echter juist over als een slecht voorteken. Investeerders reageren negatief door dit soort geregisseerde, optimistische uitlatingen en worden juist erg terughoudend en angstig. Want, waarom zou een bank directeur, die nooit in beeld komt, ineens gaan twitteren en roepen dat niemand zich zorgen hoeft te maken over de bank en dat de bank sterker is dan ooit tevoren, zelfs als het verliezen maakt. Heeft de heersende klasse, waaronder mediamagnaten, soms iets van ons te verbergen?

Van alle berichten op internet zijn er 10 punten die in verband worden gebracht met een nieuwe crisis. Het zijn 10 punten die wel degelijk serieus genomen zouden moeten worden, en simpelweg te belangrijk zijn om te negeren.

1.

Wereld banken doen het zéér slecht.

Amerikaanse, Europese en ook Aziatische grote banken staan onder zware druk. De Deutsche bank heeft in 2015 maar liefst 6.8 miljard Euro verlies gemaakt. De waarde van haar aandelen zijn begin 2016 met maar liefst 35% gedaald naar het laagste niveau sinds 2008. De verliezen van de bank waren in 2008 echter 3.9 miljard. Dat is dus de helft van de verliezen die de bank in 2015 heeft geleden. Daarnaast hebben de grote banken enorme schulden opgebouwd die niet afbetaald kunnen worden. Veel grote Europese banken staan op het randje van implosie: Commerzbank, Credit Suisse, HSBC, RBS en BNP Paribas. Italiaanse banken hebben begin dit jaar erkend dat ze te kampen hebben met grote problemen. De derde grootste bank van Italië verwacht 31% van hun leningen nooit meer terug te zien. Italiaanse banken doen het momenteel zo slecht dat spaarders en investeerders al hun geld bij de banken, en uit het land weghalen. Wetende dat er bij een bail-in van de banken hele vermogens zullen verdwijnen, is dit ook een logische ontwikkeling. De Italiaanse regering heeft een steun pakket opgezet om de banken staande te houden om bail-ins te voorkomen en spaarders gerust te stellen. Deze strategie werkt echter helaas niet. Als de banken klanten, investeerders en spraarders blijven verliezen, is het einde spel. De Italiaanse bank zou dus ieder moment kunnen imploderen. Als dat gebeurt zal er een ketting reactie kunnen ontstaan die ook andere grote banken in de Eurozone, en zelfs de hele wereld kan doen laten omvallen. Veel van de wereld banken krijgen inmiddels wederom triljarden aan staats steun! Aan de andere kant van de wereld zit Japan in grote spanning af te wachten wat er gaat komen nadat het land al jaren in een grote crisis verjeert en de Japanse beurzen in februari 2016 zijn gekelderd naar zeldzaam lage cijfers. Tevens heeft de Nikkei een enorme daling in waarde gezien. Daarnaast zijn Japanse banken ook finaal uitgeput door schulden en een huizenbel. Evenals de Nikkei daalt ook de dollar snel in waarde, doordat het monetaire fonds (het bijdrukken van geld) het omgekeerde effect lijkt te creëren en de economie stagneert. Steeds meer mensen geloven dat de Dollar en de Nikkei dit jaar nog zouden kunnen instorten.

De wereld banken en overheden geven elkaar de schuld van de dalende winsten en inflatie. De, sinds 2015 massaal ingevoerde, methode van negatieve rente, is een zeer onvoorspelbare maatregel die volgens velen marktpartijen het tegenovergestelde effect behaalt. De Deutche Bank wil een rechtszaak aangespannen tegen de Europese centrale bank en de Japanse staats bank, omdat ze kleinere banken meer macht hebben gegeven, rentestandaarden hebben verlaagd en meer geld zijn gaan drukken in de hoop dat o.a. meer leningen verstrekt kunnen worden en de economie zal groeien. Echter de grotere wereldbanken, zoals Deutche Bank, leiden hieronder omdat leningen, en investeringen voor de grote banken zelf te duur zijn geworden. Er is in de financiële sector grote verdeeldheid ontstaan over hoe een grote globale financiële ramp kan worden afgewend, waardoor de beschuldigingen elkaar om de oren vliegen

De beheerders van het geld, financiële sectoren en banken kijken echter nooit naar zichzelf!

Doordat er tegenwoordig wereldwijd velen soorten financiële gokmachines zijn ontstaan, zoals de beruchte derivaten, wordt het extra gedrukt geld door de banken vervolgens in een soort vacuüm gestoken. De zogenaamde ‘derivaten’ (verzekeringen op leningen, schuld en investering), die banken massaal kopen en verkopen, creëren snel kapitaal, maar zijn een strop voor de toekomst van de hele wereld. Als de wereld economie niet blijft groeien, en dat is precies wat er nu gebeurt, zullen de schulden die derivaten achter laten steeds zwaarder op de economie wegen, met een enorme globale bankenschuldencrisis tot gevolg.

De banken hebben zichzelf sinds 2008 grootschalig gefuseerd en kleinere banken over genomen. Hierdoor zijn banken groter geworden, en hebben zij nog meer invloed op handel en politiek gekregen. Ook met behulp van Brussel hebben Europese banken veel meer vrijheden verworven. Overheden hebben banken toestemming gegeven om foute leningen en schulden als triple-A-status investeringen te verkopen aan investeerders. De kapitalistische oplossing van een crisis is om zo veel mogelijk geld te kunnen genereren dat het kapitaal snel vergroot, zonder dat het risicovolle systeem wordt veranderd en zonder dat de schulden worden afbetaald. Dividenden, derivaten, bonden, leningen; enkele van de velen termen die door banken worden gebruikt om methodes van het globale banken gokspel te verhullen in mist, complexiteit en mysterie. De meeste bankiers weten zelf niet eens meer hoe alles werkt, zo complex is het geheel geworden. Hoe je het ook bekijkt, het gokspel is niet gestopt na de financiële crisis in 2008,  maar juist uitgebreid! Er is door het derivaten systeem wereldwijd inmiddels een schuld ontstaan dat 30 x hoger is dan al het geld dat de wereld daadwerkelijk bezit. Ieder jaar is er zo’n 55 triljard Dollar aan geld aanwezig op de wereld. Dat betekend dat we 1445 triljard dollar, of te wel, zo’n 15 quadriljoen dollar te kort komen om het systeem draaiende te kunnen houden. De globale schulden nemen alsmaar sneller toe. Het is letterlijk onmogelijk om deze schuld óóit af te betalen. Er moet een verandering komen, er moet een reset gaan plaatsvinden, maar wie gaat zich vrijwillig opofferen, wie krijgt kwijtschelding, wie levert in, en hoe gaan we daarna verder?

2.

Grote en kleine bedrijven verdwijnen aan de lopende band.

In 2015 hebben er wereldwijd, sinds 2008, nog niet zoveel bedrijven de deuren gesloten, aandelen verkocht of faillissement aangevraagd. Tevens zijn grote bedrijven massaal aan het inkrimpen, waardoor vele filialen de deuren moeten sluiten. Dat is niet zonder reden; De globale economie trekt niet aan als verwacht, in tegenstelling van wat overheden ons wel probeerden wijs te maken. Doordat er steeds meer banen verloren gaan, lonen worden bevroren, de belastingen, maandelijkse en dagelijkse kosten blijven stijgen, sociale zekerheden en arbeidscontracten wereldwijd worden afgebroken en er geen rem komt op de topinkomens, raakt alles uit balans. Veel mensen worden armer en rijkere mensen zijn angstvallig geld aan het oppotten door dreigende economische recessie. Hierdoor wordt er uiteindelijk nog minder geld in omloop gebracht, er wordt minder geïnvesteerd en verkocht, en dus is er weer minder werk. Zo wordt het vermogen van steeds meer mensen ook weer kleiner. Deze mensen gaan hun uitgaves vervolgens ook weer beperken en indien mogelijk méér sparen. Een vicieuze cirkel is aan het ontstaan.

Daarnaast zijn experimenten in landen als Amerika en Frankrijk, om de belasting voor grotere bedrijven te verhogen, uitgelopen op een ramp. In de betreffende landen waar belasting hoger is geworden voor bedrijven en miljonairs is sprake van een massaal vertrek van deze vermogen houders. Veel bedrijven en miljonairs gaan zich nu in andere landen met lagere belastingen vestigen, zoals bijvoorbeeld Engeland en zelfs ook Rusland en Azië.

3.

De Globalisatie zorgt ervoor dat landen sneller negatief beïnvloed worden door de situatie van andere economieën.

Steeds meer landen maken tegenwoordig onderdeel uit van een handels pact. De Europese Unie (E.U.) is een goed voorbeeld hiervan. Er zijn echter veel meer van deze unies ontstaan. Zo zijn, Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika (BRICS) economisch aan elkaar verbonden door een handels verdrag. Hetzelfde geld voor de Olieproducerende OPEC landen in het midden oosten, Afrika, zuid Amerika en Indonesië. Ook de VS en Europa (TTIP), of V.S. en canada (CETA) zijn begonnen aan een handels pact. Daarbij heeft de V.S. begin april 2016 ook een nieuw militaristisch samenwerkingsverdrag gesloten met Australië, Japan, en Indonesië. Het hoofd doel van dit verdrag is de bescherming tegen de groeiende, intimiderende Chinese militaire overmacht in de regio.

De negatieve effecten van al deze samenvoegende economieën, unies, handelsverdragen en militaire contracten worden steeds duidelijker.

Machtige bedrijven, super kapitalistische en imperiälistische mentaliteit beheersen de politieke besluiten ten koste van het sociale aspect.

Onder andere de Europese unie (EU) wordt steeds minder democratisch en dreigt met haar eigen munt ten onder te gaan, simpel en alleen omdat alle betrokken EU landen en dus ook alle economieën ermee verbonden zijn. Als economieën niet goed draaien, politieke frictie ontstaat heeft dat dus steeds grotere gevolgen voor andere economieën. Volgens politici als minister Dijsselbloem is er maar een oplossing voor de politieke verdeeldheid, één besturende president voor heel Europa, en wel hijzelf!

Momenteel zijn er zo veel landen begonnen aan samenwerking door handelsovereenkomsten, dat de wereld is verdeeld in 4 a 5 grote machtige concurrerende handels economieën. Het probleem is echter dat deze handels economieën zo machtig zijn geworden dat ze andere landen en de hele wereldhandel kunnen boycotten en chanteren als zij vinden dat hun handel, rechten en economie geschaad wordt door de ander. Economisch sterke landen maken anderen afhankelijk en komen overal mee weg. Als China economisch niet zo belangrijk was geweest dan had het land veel meer kritiek gekregen over de verovering van tibet, de Japanse eilanden, het schenken van nucleaire onderzeeërs aan Pakistan en de boycot van India!

De militaire ontwikkeling is weer helemaal op de agenda gekomen door de alsmaar groeiende druk, en ook worden de grenzen tussen deze grote economische machten steeds meer militair gebied. Amerikaanse troepen en raketten langs de Russische grens met de EU, Amerikaanse troepen in Indonesië en marineschepen langs de Chinese oceaan, de Chinese uitbreiding en verovering van gebied (zowel economische als militaristisch) op zee en te land, de Russische boycot over Oekraïne, en tot slot de vele strijdende partijen in het midden Oosten en Afrika, die verbonden zijn aan machtige concurrerende economieën, betekenen niet veel goeds.

Globale inflatie komt steeds dichterbij hoe meer landen gevoelig worden van elkaars inflatie en elkaars economische invloed. Zwakkere economieën zijn compleet afhankelijk geworden van de grote economieën en buitenlandse politiek. Veel landen kunnen de handels concurrentie en intimidatie van grote economieën niet bijbenen, en moeten dus noodgedwongen handels verdragen ondertekenen om zich staande te houden. Hierdoor kunnen veel opkomende economieën niet onafhankelijk verder groeien. Als zwakkere economieën onafhankelijk willen blijven wordt de handel zo voor hun neus afgepakt. De politieke heersers van sterkere economieën kunnen verplichtingen opleggen over landen die economisch verbonden zijn en minder presteren. In ruil voor eventuele steun moet zo een land haar politieke systeem aan de kant schuiven, zoals bijvoorbeeld in Griekenland is gebeurt. De opkomende Zuid-Amerikaanse economieën zoals Venezuela met 31.5 miljoen inwoners of Argentinië met 42.2 miljoen inwoners zullen grote gevolgen ondervinden van de economische crisis in de V.S. of Brazilië en zijn praktisch failliet. Heel Zuid- America staat enorm onder druk door de schulden aan leningen die zijn gemaakt in Dollars, toen de Zuid-Amerikaanse economieën er nog goed voor stonden. Nu de waarde van de zuid Amerikaanse munt eenheden dalen worden de leningen duurder om af te betalen en door de dalende olieprijs hebben de landen steeds minder inkomen van olie-export, waar de zuid Amerikaanse economie van afhankelijk is.

4.

De olieprijs daalt alarmerend snel.

Dit heeft meerdere redenen; Saoedi Arabië wil de politieke druk op Iran China en Rusland vergroten en forceert de olie prijs omlaag om een statement te maken naar alle landen die te veel macht krijgen in de regio en over de olie productie. China heeft begin 2016 voor triljarden aan handelsverdragen met Iran getekend waardoor Iran een grote speler gaat worden in de regio. Rusland boort zelf steeds meer naar olie en krijgt steeds meer voet aan de grond in de regio Syrië. Waarschijnlijk komt Iran (vijand van Saoedi Arabië) ook bij de handels economie BRICS te zitten! Bondgenoten Saoedi Arabië en Amerika zijn daar niet blij mee! Daarnaast is Saudi Arabië als lid van de OPEC landen van plan om de concurrerende olie producerende landen wereldwijd uit te schakelen. Er spelen echter nog meer zaken een rol in de dalende olieprijs. De vraag naar olie wordt steeds minder doordat de wereldeconomie stagneert. Hierdoor moeten veel fabrieken sluiten. Ook zijn steeds meer fabrieken onafhankelijk geworden van energie leveranciers doordat zij in staat zijn zelf de energie op te wekken. De wereld zelf is, al dan niet in kleine mate, bezig alternatieve energie te vinden die minder schadelijk en/of kostbaar zijn. Toch hebben olie maatschappijen zeer veel olie geboord en nieuwe olie bronnen in gebruik genomen. Omdat de wereld alternatieve energie wil wekken, zal de olie prijs moeten stijgen om de alternatieve energie aantrekkelijker te maken. Echter de wereldwijde olie wordt door monopoliehouders gerund. Deze monopoliehouders zijn concurrenten van de OPEC olie landen (Saudi) geworden omdat OPEC altijd al de monopolie houder is geweest. Het gevolg is dat OPEC als een wilde olie is gaan produceren en voor een bodemprijs is gaan verkopen in de hoop dat de concurrentie uitgeschakeld wordt. Door deze tactiek zal er een groeistop plaatsvinden in andere oliesectoren. Als deze groei stopt dan zal OPEC het weer voor het zeggen krijgen, en Saoedi Arabië weer de volledige controle krijgen op de olie prijs, en dus ook de oliehandel blijven beheersen als de alternatieve energie toeneemt.

Ook China (s, werelds grootste economie) is steeds minder afhankelijk van olie handel met andere landen aangezien zij, in ruil voor economische steun, steeds meer olie voor zichzelf weet te boren in Afrikaanse landen. China is als een wilde bezig met de zeeën te verkennen, te veroveren en zelfs op te kopen. China krijgt daardoor meer toegang om naar olie te boren. China koopt hierdoor dus steeds minder olie op van andere landen. Om de prijs van olie in balans te houden pompten Saoedi Arabië soms meer en soms minder vaten naar boven. Echter sinds Rusland haar olie productie ook enorm heeft vergroot, pompt het land de olie erbij die Saoedi Arabië minder pompt. Zo kan ook het crisis lijdende Rusland de prijs voor olie steeds meer controleren. Nu is de prijs van olie dus niet meer te handhaven door Saoedi Arabië, en is er een soort olie-handels-oorlog ontketend.

Als de olie prijs niet snel gaat stijgen is een dip in de economie nog moeilijker te bestrijden. Door de overcapaciteit in de olie industrie zullen zeer veel banen verloren gaan en veel bedrijven failliet gaan.

5.

China heeft (te) veel invloed op de wereldhandel.

Nu het, officiëel nog communistische land, China te maken krijgt met kelderende beurzen en grote schulden, verzwakt haar economie alarmerend snel.

China heeft in enkele jaren tijd een bedrag van minstens 15 triljard dollar aan verkeerde leningen en investeringen gemaakt, leningen en investeringen die nooit terugbetaald kunnen worden, hierdoor dreigt China dus voor het eerst ook grote schulden te krijgen. Hoe het land daarop gaat reageren is nog onbekend

Een ding is zeker; China zal haar producten nog goedkoper op de wereldmarkt brengen als de economie er minder goed voor staat. Hierdoor zullen andere landen nog moeilijker kunnen concurreren met                 s’werelds belangrijkste economie, maar ook zal de Chinese bevolking moeten inleveren. In feite is de groei van China het afgelopen jaar nog nooit zo laag geweest. Als deze trend aanhoud dan zal de wereld handel complet instorten.

6.

Overheden en banken in Rijkere landen zijn druk bezig grootschalig edel metaal op te slaan of op te kopen.

Dat betekent dat de wereld bezig is met oppotten van waarde. Dit is een signaal dat er een depressie op komst is en de waarde van gedrukt geld daalt. Hier zullen de beurzen ook op reageren. Als Goud en zilver wordt opgepot dan is dat om het feit dat deze metalen hun waarde niet verliezen. Als er steeds meer geld wordt gedrukt zal dit uiteindelijk voor een inflatie zorgen en een zwakkere munt met minder waarde, waar men steeds minder voor koopt. Uiteindelijk zullen mensen in paniek raken en zo snel mogelijk Goud en zilver gaan opkopen voordat de waarde van geld nog verder zakt. Als gevolg zal steeds meer geld verdwijnen in het oppotten van waardevolle bezittingen. Deze waardevolle bezittingen worden vervolgens angstavllig opgepot en gebruikt als valuta om mee te kopen, waardoor echt geld niet terug in een economie kan vloeien en vervolgens alles duurder wordt…

7.

De rijken worden steeds rijker en de armen armer.

De middenklassen wordt wereldwijd kleiner met als gevolg dat er meer extreem armen en extreem rijken bij komen. Zo kan een steeds groter deel van de wereldbevolking de economie nooit genoeg stimuleren om te groeien.

8.

De huidige economische situatie en hervormingen in het financiële stelsel zijn voor de economen, politici en bankiers onbekend terrein geworden.

Het banken systeem is gehuld in mysterieuze complexe financiën, investeringen en leningen waar de meeste bankiers zelf ook niets van begrijpen. Als er een grote dip komt in de economie zullen er maar weinig mensen zijn die echt weten wat te doen, of wat er gaat komen.

9.

Er is de afgelopen 40 jaar ongeveer om de 10 jaar een grote dip in de wereld economie geweest.

Men kan verwachten dat het tijd wordt voor de volgende dip, echter veel economen zijn bang dat wij de laatste crisis van 2008 nog niet hebben kunnen wegwerken waardoor een nieuwe crisis nog veel harder aan zal komen, met alle gevolgen van dien.

10.

Media, machtige multinationals, overheden en bank directeuren houden angstvallig hun mond als het gaat om de financiële cijfers.

Er lekt nauwelijks iets naar buiten die de bevolking zal doen laten vermoeden dat er iets niet goed gaat met de economie. De geheimhouding alleen al voorspelt volgens velen niet veel goeds!!

Daarnaast creëert de media een overduidelijk en zorgwekkend beeld als het gaat om vluchtelingen, migratie en dreiging van buitenaf. Onderwijl worden hervormingen, stakingen, demonstraties en vakbonds verzet angstavllig buiten beeld gehouden. De veroorzakers van de financiële crisis (de bankiers) blijven uit beeld, krijgen geen critische vragen naar hun kop gesmeten in praat programma's en worden zo door de media beschermd.

Tot slot.

Een gevolg van de crisis in 2008 is dat de bankiers met hulp van conservatief rechts en neoliberale politiek de totale controle hebben gekregen over de economie en het geld. Er zijn triljarden dollars in het banken systeem gepompt. Door de pogingen om het kapitalistische systeem als zinkend schip te redden, krijgen wij als bevolking steeds meer te maken met hogere kosten en bezuinigingen om deze banken in het zadel te houden. De afbraak van democratie, privatiseringen van staatsbedrijf en volkseigendom, marktwerking in sociale sectoren en belangenverstrengeling van machtige bedrijven in de politiek geven steeds meer mensen het gevoel dat er iets corrupts plaatsvind. Een soort staatsgreep! Toch voelt momenteel nog niet iedereen de gevolgen van een zogenaamde crisis en de klappen van bezuinigingen. Veel mensen voelen niet de behoefte om opzoek te gaan naar de tekortkomingen in het nieuws. Vooral mensen die nog geen crisis ervaren. Dus, blijven veel mensen met geld onder de veronderstelling dat de regering er is voor óns allemaal, er geen armoede is en dat iedereen maar probleemloos alles kan betalen net zoals zij zelf dat ook kunnen.  Er zijn inmiddels wel drastische hervormingen gemaakt in onze maatschappij waarbij van sommige zo, n 80% van de bevolking tegen is geweest. Daarnaast zijn er vele handelingen verricht en nieuwe wetten doorgesluisd zonder enige inspraak of betrokkenheid van de bevolking. We hebben als mensheid onbekend terrein getroffen als het gaat om geld, milieu, democratie, voedsel of werk. Als er een echte globale crisis komt, wie krijgt dan de klappen van de zweep, wat zal de (wereld) bevolking daar dan op te zeggen hebben en hoe zullen overheden reageren?

Door: A. van der Dorst.