huur-verlaging mogelijk door wet huur-regulering in vrije sector

21 maart 2024

huur-verlaging mogelijk door wet huur-regulering in vrije sector

Foto: woonbond

Er is een wet in de maak om de huidige, veel te hoge middenhuren in de vrije sector, aan banden te leggen. Met deze regulering kunnen veel huren worden verlaagd tot onder de 1000 Euro per maand.

Nog steeds een fors bedrag, maar altijd nog beter dan bijna 1200 Euro.

Een aantal projectontwikkelaars, commerciële verhuurbedrijven en  huisjesmelkers willen echter geen genoegen nemen met wat minder vette winsten. Zij proberen hun uitgewoonde huurwoningen nu voor de hoofdprijs te verkopen.

EN DE NIEUWBOUW?

Ten behoeve van nieuwbouw heeft de gemeenteraad bestemmingsplannen aangepast, een Woonvisie met aantallen en soort woningen vastgesteld, financiële afspraken gemaakt en planningen vastgesteld wanneer  de woningen worden opgeleverd.

Dit alles werd door de gemeenteraad vastgelegd in Raadsbesluiten.

Het is de taak, verantwoordelijkheid en plicht van het College om deze raadsbesluiten uit te voeren en niet zomaar te wijzigen.

Met name in het Ruimtekwartier gaat dit nu mis.

De verantwoordelijke wethouder heeft met de projectontwikkelaar afgesproken dat de beloofde middenhuurwoningen er niet hoeven te komen. In plaats daarvan mag de projectontwikkelaar daar koopappartementen bouwen.  Ook worden de woningen 1 jaar later opgeleverd dan was overeengekomen met de Raad.

Accepteert de gemeenteraad zomaar wijzigen van Raadsbesluiten?

Het College  geeft blijkbaar een eigen uitleg aan door de Raad vastgestelde besluiten als het gaat om aantallen en oplevering van midden- en sociale huurwoningen.

Met het zelfde gemak waarmee de prijzen voor “betaalbare” koopappartementen in Haagstede verhoogd mochten worden, wordt nu ook de projectontwikkelaar  van het Kwadrant op zijn wenken bediend.

Het begint inmiddels op een soort verkapte overheidssteun te lijken. Maar échte Liberalen doen daar natuurlijk niet aan, toch...?

Wat is middenhuur eigenlijk?

Middenhuurwoningen zijn vrije sectorwoningen met een huurprijs tussen € 879,66 en € 1177,61 per maand. (Norm van Woon-in Utrecht). Voor deze woningen krijgt je geen huurtoeslag en je bruto jaarinkomen  moet minstens 42x kale maandhuur zijn. Dus huishoudens met een bruto jaarinkomen tussen € 36.946  en €49.460 hadden hier voor in aanmerking gekomen. Maar deze inkomensgroep is nu weer  de klos want kopen met dit inkomen is onmogelijk.  De voor hun bereikbare hypotheek ligt dan tussen € 178.000 en  € 219.000. Het gemeentebestuur van Stichtse Vecht heeft in de Woonvisie bepaald dat woningen tot € 300.000 betaalbaar zijn.

De SP vindt dat niet de huurreguleringswet maar het graaigedrag van sommige  projectontwikkelaars de oplossing van de woningnood blokkeert.
En de Gemeenteraad?

De SP zou graag zien dat een raadsmeerderheid zich wat minder vaak opstelt als een fanclub van het College.De gemeenteraad heeft tenslotte een controlerende taak.Als gekozen volksvertegenwoordiger zou je daarom niet toe moeten laten dat raadsbesluiten stilzwijgend worden gewijzigd.Een door de inwoners gekozen volksvertegenwoordiger behoort het College, ook zijn ‘eigen’ Wethouder,  in alle openbaarheid te  controleren.

Gelukkig zijn er ook nog steeds raadsleden die hun verantwoordelijkheden als controlerende volksvertegenwoordiger serieus nemen.
De SP zal dat blijven doen.