NIEUWS UIT DE RAAD

tekorten bij TIM: brengen zij de gemeente op de rand van de afgrond?

In de Commissievergadering Sociaal Domein van 14 februari stond o.a. de stand van zaken in het TIM dossier op de agenda. Kort en goed: er moeten een paar miljoen bij. En niet één of twee, maar vijf of acht miljoen. Waar moeten we dat geld in hemelsnaam vandaan halen?

De SP vreest dat al die miljoenen die nodig zijn er zullen komen door zwaar te bezuinigen op … nu ja, op bijna alles.  Daarnaast zullen de kosten stijgen. En niet een beetje, maar heel veel. Bovendien moeten we erg uitkijken dat de kwaliteit van zorg en welzijn niet onder druk komt te staan.

Grote zorgen, en de commissieleden waren het voor een groot deel met elkaar eens:

College, ga nu niet zelf lopen sleutelen, maar neem de raad mee in het proces waar we nu voor staan, en laat ons meedenken en meebeslissen over hoe we uit deze impasse kunnen raken.

Ik had wel de indruk dat de wethouder begreep dat de SP er geen genoegen mee zal nemen om weer voor voldongen feiten te worden gesteld. Wij willen dus geen uit de lucht vallende raadsvoorstellen waar we alleen ja of nee op kunnen zeggen. Wij willen worden betrokken bij de totstandkoming van die raadsvoorstellen.

“Je moet het college misschien niet op de vingers kijken” is een vaak gehoorde kreet.        Dat zouden ze wel willen, maar daar doen we niet aan mee.

Dit is een uitzonderlijke situatie, met grote consequenties voor onze inwoners. Wij willen dat de raad er bovenop zit, om er zeker van te zijn dat de juiste beslissingen worden genomen.