Voedselbanken

De voedselbank in Stichtsevecht.

Foto: A.v.d.dorst / Voedselpakket

Feiten en cijfers, Voedselbanken Nederland.

Armoede neemt toe en de verspilling van bruikbare voedselproducten gaat onverminderd door.

De voedselbank is opgericht om de verspilling van voedsel tegen te gaan, en nog bruikbaar voedsel dat bestemd was voor de vuilstort kosteloos terug in circulatie te brengen bij mensen die niet genoeg geld hebben voor het huishouden. Voor mensen die financiële problemen hebben is de voedselbank een verlichting van de lasten.

Het aantal voedselbanken is per eind 2014 gestegen tot 157. Gezamenlijk hielpen zij 94.000 mensen. Het aantal personen dat voedselhulp ontving, steeg daarmee met 11% ten opzichte van 2013. Op dit moment staan 10.000 onbetaalde vrijwilligers klaar om de armste van noodhulp te voorzien. Voedselbanken Nederland hoort daarmee tot de grootste ‘werkgevers’ in Nederland.

Standpunt SP

Voordat ik u ga bijlichten over de stand van zaken met de voedsel en kleding banken in de gemeente, wil ik u graag eerst vertellen over het standpunt van de SP wat betreft de voedselbank in Nederland.

De SP is van mening dat de voedselbank in een land met de rijkdommen en het financieel vermogen dat Nederland heeft, niet zou mogen bestaan. Nederland is nog steeds een rijk westers land maar momenteel is het zo dat de mensen uit noodzaak voor elkaar zorgen bij situaties die eigenlijk door de overheden opgelost zouden moeten worden. Dat is zeer zeker geen goede zaak.

Natuurlijk zijn er veel individuen zoals o.a. kerkelijke diaconieën maar ook SP leden of leden van andere politieke partijen en richtingen die zich betrokken voelen bij de alsmaar toenemende armoede in Nederland en de handen uit de mouwen steken om mensen (al dan niet tijdelijk) uit de noodsituatie te helpen. Mensen die de voedselbanken steunen met hun werk en nieuwe voedselbanken oprichten zoals ook in de gemeente Stichtse Vecht doen dat uit eigen initiatief het is een initiatief van het individu dat zich bekommert om haar medemens. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Maar wij als bevolking ,wij mogen niet wennen aan voedselbanken, kledingbanken of welke noodhulp dan ook! Een gezonde regering voorkomt voedselbanken!

De voedselbank Stichtse Vecht.

De eerste voedselbank in de gemeente Stichtse Vecht is opgezet in Maarssen in een pand in de wijk Bloemstede. Deze voedselbank bestaat sinds november 2012, Het is opgericht door een diaconale stichting uit Utrecht. Deze voedselbank is tevens ook het distributie centrum voor de andere 2 uitdeelpunten binnen onze gemeente. Het pand word gehuurd met subsidie van de gemeente. De voedselbank is iedere vrijdag open van 13:00 tot 15:00. Bij de voedselbank Stichtse Vecht zijn momenteel ruim 115 vrijwilligers actief die de boel draaiende houden. Dat is meer dan genoeg. Dat wil zeggen dat er genoeg vrijwilligers zijn om de uitdeelpunten te bemensen zodat er nu zelfs mensen in de wacht moeten worden gezet. Tevens zetten vrijwilligers zich ook in bij inzamel acties en acties bij supermarkten om aan voedselproducten te komen voor distributie bij de voedselbank. Mensen uit alle lagen van de samenleving zijn betrokken met de diverse taken zoals het ochtend team, het middag team, de in-takers (screeners) en de coördinatoren.

Dieren voedselbank.

Het uitdeelpunt Maarssen heeft sinds 1 jaar ook een loket voor dierenvoeding ter beschikking, op eigen initiatief van een van de medewerkers opgericht.

44 van de ruim 110 "klanten" van de voedselbank Stichtse Vecht maken hier ook gebruik van.

De dierenvoedselbank is een slim initiatief, want het is tegenwoordig duur om een huisdier te onderhouden als men ook de kosten van voedsel en de dierenarts erbij neemt. Sinds begin van dit jaar begint het aantal bezoekers licht te stijgen.

Breukelen.

Het uitdeelpunt in Breukelen is sinds 2013 iedere vrijdag middag geopend in het Bonifatiushuis naast de Pieters kerk, de diakonie van de protestantse kerk Breukelen  heeft de ruimte gratis ter beschikking gesteld.

De ruimte wordt tijdelijk ingericht voor de bezoekers  die vanaf 13:00 tot 14:00 langs kunnen komen om een pakket op te halen. Er is ook voedsel dat op de tafels staat uitgestald dat niet in de pakketten zit en waar mensen een vrije keuze uit kunnen maken.

De voedselbank Nederland krijgt zeer veel donaties van de AH en de Jumbo, maar ook van andere zaken en zo houdt ze de voedselpakketten gevuld, maar particulieren kunnen voedsel dat zij niet gebruiken ook afgeven bij de locaties.

De vrijwilligers zijn mensen van diverse levensovertuigingen en motivaties. Er zijn mensen die vanuit de kerk komen, maar ook mensen die zich graag willen inzetten vanuit medemenselijke betrokkenheid bij het armoede probleem.

De klanten bij dit uitdeelpunt zijn een stabiele 30. Regelmatig komen er nieuwe en vertrekken er andere.

Loenen

Door de drukte en de soms onhandige afstanden van de voedselbank voor onze hele gemeente is er onlangs een nieuw uitdeelpunt bijgekomen, namelijk in Loenen. Dit uitdeelpunt heeft momenteel zo’n 15 klanten.Sinds de opening in 2013 blijft het aantal klanten stabiel. Ook hier wordt hulp verleend vanuit alle lagen en richtingen van de maatschappij.

Regels

Sommige mensen blijven zo lang mogelijk, anderen maken maar voor korte tijd gebruik van de noodhulp, maar de maximale duur voor hulp van de voedselbank is 3 jaar. Daarna is er een verplichte beëindiging en moet men een bepaalde periode wachten en ruimte maken voor andere hulpzoekenden. Tevens worden ook alle klanten na 3 maanden opnieuw gescreend. Mensen komen na hun aanmelding via de site in contact met een zogenaamd screenteam, deze mensen gaan na of iemand aan de juiste criteria voldoet om toegang te kunnen krijgen tot de voedselbank.

Als men geen internet heeft kan men zich aanmelden bij de balie van een van de uitdeelpunten.

Er worden huisbezoekjes gemaakt bij eventuele nieuwe klanten. Vaak is meteen duidelijk dat mensen financieel in de knoop zitten, soms ook niet, maar er moet in ieder geval aangetoond kunnen worden dat men minder dan 180 euro per maand overhoudt van hun inkomen om voor zichzelf te kunnen zorgen, dus kleding en voedsel te kunnen kopen. Bij echtparen geld 140, - euro.       Voor ieder kind dat een huishouden telt komt er 40 euro bij. Zo komen mensen met kinderen die vaak ook hogere huishoudkosten hebben eerder in aanmerking voor de hulp.

De voedselpakketten worden vooraf gemaakt. Men kan voorkeuren doorgeven maar men moet het vaak doen met wat beschikbaar is. Er zullen altijd producten overblijven die niet gebruikt worden of snel over datum zijn. Veel van de producten zijn immers weggegeven door de supermarkten omdat het op datum is en niet meer verkocht mag worden. De supermarkten gooien jaarlijks tonnen aan nog bruikbare, ongebruikte en onverkochte producten weg. Een klein deel daarvan word aan de voedselbank geschonken. Een nog groter deel gaat naar de veehouders, voor een lage prijs. Helaas wordt nog steeds het meerendeel aan overgebleven producten gewoon vernietigd als er niets meer aan te verdienen valt.

De klant.

Over het algemeen blijft het aantal bezoekers van de voedselbank in deze gemeente stabiel. De cijfers wisselen licht maar de criteria worden steeds strenger , daarbij is er ook een beperkte hoeveelheid voedsel dat binnenkomt.

Er komen wel steeds meer voedselbanken bij omdat de vraag vanuit diverse regio’s groter wordt.

Toch is het voor zeer veel mensen een te grote drempel om over te gaan op hulp van de voedselbank. Mensen uit alle bevolkingsgroepen hebben recht op deze hulp, maar naar schatting wordt er maar door 10% van deze mensen een beroep gedaan bij de voedselbank. Medewerkers van de voedselbank beweren dat dit komt door een soort schaamte maar ook omdat men zich niet graag wil blootstellen met hun problemen en privé leven bij andere mensen of instanties waardoor naar de voedselbank gaan een soort van overbrugging word, die voor velen te ver gaat. Mensen worden soms ook niet  graag herkend als zijnde iemand die naar de voedselbank gaat. Daarnaast zien veel mensen zelf niet de ernst van hun situatie, of het nut van de voedselbank. De klanten die wel komen zijn vaak blij dat ze de stap hebben durven nemen.

Mensen in financiële nood moeten vaak overtuigd  worden dat de voedselbank helpt.

De voedselbank is wel van mening dat het niet de bedoeling is om de voedselbanken weg te moffelen uit het zicht zodat niemand geconfronteerd hoeft te worden met de realiteit, dat zou namelijk de omgekeerde wereld zijn.

Er zijn echter wel steeds meer mensen in Nederland die stappen nemen om zich aan te melden bij de voedselbank. Aangezien de armoede alsmaar toeneemt is dat niet zo vreemd.

Voor de werkelijke landelijke cijfers adviseer ik u eens naar de site van de voedselbanken.nl te gaan.

Hulp

Kerk in Actie is ook een van de organisaties die zich bekommert om het lot van de armen in de maatschappij door kleding en voedsel uit te delen in delen van het land. Daarnaast zijn plaatselijke diaconieën organisaties die vanuit de kerken voedselbanken helpen op te zetten.

Er zijn nog veel andere initiatiefnemers naast de voedselbank die mensen vrijwillig in hun benarde situatie willen helpen. Er komen er dan ook steeds meer hulporganisaties bij.

Als men zich wilt aanmelden voor hulp of meer wilt weten dan kan dat via de site: voedselbankstichtsevecht. (klik) of telefonisch (06-30613429), ook zijn er mensen die vanuit sociale steun en maatschappelijk werk bij mensen thuis nagaan of men voor hulp in aanmerking komt.

Andere noodhulpbanken.

Medewerkers van de voedselbanken hebben doorgekregen dat er niet alleen een noodzaak is voor voedselbanken, maar er ook andere soorten banken nodig zijn.

Na deze signalen opgevangen te hebben gekregen via de sociale media hebben 5 initiatiefnemers onafhankelijk een kledingbank opgezet in Breukelen. Aangezien er al 2e hands voorzieningen zijn voor Electra en huishoudelijke apparatuur leek dit een logische stap. Vervolgens is in april 2014 de kledingbank tot stand gekomen. Deze bank is ook in het Bonifatius huis naast de Pieterskerk in Breukelen. De zelfde locatie als het uitdeelpunt Breukelen. Een keer per maand geopend op een vrijdag als ook het uitdeelpunt voor de voedselbank geopend is. Ten behoeve van de deelnemers uit de rest van de gemeente is de kledingbank dan een aantal uren eerder geopend.

De kledingbank heeft opslagruimte gekregen van de woningbouwvereniging. Tevens werkt de bank samen met de kringloop in Mijdrecht. De kringloop helpt met inzamelen en heeft ook opslagruimte speciaal voor de kledingbank. Daarnaast biedt zorggroep de vechtstreek gratis transport aan met vrijwillige chauffeurs die in busjes de kleding ophalen en afleveren. Er werken momenteel 30 vrijwilligers voor de kledingbank, waarvan er zo,n 15 actief zijn op één dag, ook hier is sprake van een overvloed in aanbod van mensen die willen helpen als vrijwilliger.

De vrijwilligers komen uit alle lagen van de bevolking, verschillende levensbeschouwingen  en verschillende maatschappelijke klassen. Maar met een zelfde doel. Hun medemensen uit de noodsituatie proberen te krijgen.

Er is een kinderafdeling en een volwassenafdeling.

De eerste 2 kledingstukken zijn gratis, voor de daaropvolgende moet een kleine bijdrage betaald worden. Er is een beperkte inkoop.

Er is tegenwoordig ook een sociaal wijkteam aanwezig om bij mensen af te tasten wat voor noodsituatie zich afspeelt en of extra hulp nodig is. Er zijn verschillende initiatiefnemers die mensen nog meer hulp willen bieden zoals loopbaancoaching. Ook zijn mensen betrokken bij inzamelacties. De kledingbank Breukelen is ook verenigd met het zogenaamde platform_ solidariteit. Het Solidariteitsplatform Stichtse Vecht tracht mensen in kwetsbare situaties in de gelegenheid te brengen hun plaats in de maatschappij zelfstandig te hervatten via onder andere taal coaching, loopbaanbegeleiding, budget coaching en het stimuleren van onderling contact. Dit platvorm is nog in ontwikkeling. Voor meer info; klik hier.

Als men in aanmerking wil komen voor steun van de kledingbank wordt men via het screenteam van de voedselbank doorverwezen. Verder is er niet veel samenwerking tussen de diverse banken onderling. De kledingbank heeft haar eigen coördinatie en is een onafhankelijke bank los van de voedselbank. De kledingbank voorziet ook in voorraad voor vluchtelingenwerk. Tevens kunnen ook U-pas houders in het algemeen gebruik maken van de kledingbank.

Voor meer info klik:http://kledingbankbreukelen.nl/

De mening van de medewerkers.

Er is door mij de mensen van de voedselbanken en de andere banken de vraag gesteld wat zij persoonlijk nou vinden van de noodhulpbank in Nederland.

De reacties kwamen overeen;

Goed dat ze er zijn, maar schandalig dat het moet!

Er zijn kennelijk altijd al locaties geweest in Nederland waar men gratis kleding kon krijgen, maar dat is iets anders dan een gigantische groei van voedselbanken in de 21e eeuw door oneerlijke verdeling van de welvaart in de maatschappij, en een regeringsbeleid dat niet voorkomt dat steeds meer mensen onterecht in armoede terecht komen.                                                                                                                              De verspilling in onze wegwerpmaatschappij is aanzienlijk groot, maar het zorgt daarmee ook voor een grote voorraad aan nog bruikbare kleding en voedselproducten waar de mensen in nood van kunnen worden voorzien. Natuurlijk is het alleen bedoeld om de mensen in (financiële nood) te helpen zodat men weer op krachten kan komen en zo snel mogelijk weer zelfstandig verder kan. Het is absoluut niet de bedoeling dat deze hulp structureel gaat worden.

Met dank aan alle vrijwilligers van de voedselbank gemeente Stichtse Vecht voor hun bijdrage aan dit artikel, maar vooral voor inzet om hun medemens, wie het ook mag wezen, uit de nood te helpen.

Door. J. Dingenouts.

SP Stichtse Vecht.