STOP DE MARKTWERKING IN DE THUISZORG

14 maart 2018

STOP DE MARKTWERKING IN DE THUISZORG

Al jarenlang is de huishoudelijke zorg iets waar geld aan verdiend moet worden. Rechtse liberale partijen regelen dat bedrijven het mogen doen in plaats van de overheid.

De economische reden was dat er dan concurrentie zou zijn, marktwerking! Zodat de zorg zo goed en goedkoop mogelijk zou zijn. In Stichtse Vecht is het de laatste jaren vooral Careyn geweest die de aanbesteding binnen haalde. De bestuurders van Careyn ontvangen salarissen van 230.000 euro per jaar aldus een overzicht van de FNV.

In de thuiszorg is op dit moment tekort aan mensen.

'Het moet je roeping zijn,' zegt een thuiszorgmedewerker, 'want het is zwaar werk en je krijgt niet goed betaald'.

Agnes Kant van de SP heeft in 2012 een wet erdoor gekregen, waarin staat dat aanbesteden van thuiszorg niet verplicht is. In de gemeente Zuthpen zijn ze al bezig om de thuiszorg onder de gemeente te krijgen. Dus zonder marktwerking, zonder winstbejag. Wij willen kijken of daar in Stichtse Vecht ook draagvlak voor is.

Gemeenteraadspartij Maarssen 2000 heeft toegezegd om zich samen met de SP Stichtsevecht in deze materie te verdiepen. We roepen hierbij ook mensen op die in de thuiszorg werken, om te reageren op dit plan via onze email: stichtsevecht@sp.nl