NIEUWS UIT DE RAAD

Onbetaalbare woonpaleizen met zonneveld WestbroekseBinnenweg 86-88 Tienhoven

Al eerder berichtten wij op onze website over deze de plannen.Op de raadsvergadering van 20 december jl. presenteerde de wethouder het voorstel van het College om het bestemmingsplan daarvoor te wiillen aanpassen zodat een ondernemer daar nu een zonneveld en een paar kapitale woningen wil realiseren.

Onderstaande publiceert echter de gemeente op haar website:

Op dit moment is het nog niet mogelijk om een principeverzoek in te dienen voor een grootschalig zonneveld..

We weten nu al dat een initiatiefnemer straks verplicht is om, in overleg met en met instemming van de gemeente, altijd de omwonenden en andere belanghebbenden te betrekken wanneer er serieuze plannen zijn om een zonneveld te starten. Om inwoners financieel mee te laten profiteren van de aanleg van zonnevelden, is daarbij ook het streven naar 50% lokaal eigendom vastgelegd.

Ook andere geïnteresseerden uit het gebied moeten de mogelijkheid krijgen deel uit te maken van het voorbereidingsproces. Hun mening moet meegenomen worden bij de inpassing van het zonneveld.

Om inwoners financieel mee te laten profiteren van de aanleg van zonnevelden, ziet de gemeente graag lokaal eigendom. Dat betekent dat omwonenden mede-eigenaar worden van het zonneveld. Dit is ook in het landelijke Klimaatakkoord opgenomen. Bij steeds meer grootschalige zonprojecten profiteert de omgeving financieel mee van het zonneveld.”   (de complete tekst vindt u hier)

Een ondernemer die al eerder een aanvraag deed om een zonneveld te mogen aanleggen, werd op grond van het bovenstaande geweigerd.

Wat schetst onze verbazing:  Een andere ondernemer krijgt niet alleen van de wethouder alle medewerking om een zonneveld te realiseren, hij hoeft niemand mede eigenaar te maken; integendeel, hij gaat alleen zijn eigen ondernemingen van stroom voorzien.

Als kers op de taart mag hij op zijn grond, naast dat zonneveld,  ook nog een paar kapitale huizen bouwen, waar (alweer) niemand op de wachtlijst bij Woningnet op zit te wachten.

Deze bevoorrechte man is dus in een klap miljonair gemaakt, dankzij en met volledige medewerking van (alweer) Lokaal Liberaal, VVD, D66, Streekbelangen, CDA, ChristenUnie-SGP en Het Vechtse Verbond, die dit allemaal de gewoonste zaak van de wereld vonden.

De regels zijn er blijkbaar wel, maar gelden niet voor iedereen.

De SP vroeg nog wat deze ondernemer dan voor had op andere inwoners, maar daar kregen we geen antwoord op.

En natuurlijk weer het dramaqueen gedoe van D66. Van oh jee, we vinden het moeilijk hoor, maar we gaan er toch in mee. Zielig he, als je zo gekneveld bent door een coalitie.  Dan blijft er van je slogan “Laat Iedereen Vrij Maar Niemand Vallen” ook niet veel heel.

D66 laat de mensen op de wachtlijst, die snakken naar een betaalbare woning,  vallen als een baksteen.  Ze kiezen ervoor om de welgestelden onder tromgeroffel en met vlag en wimpel binnen te halen in de prachtige paleizen die de gemeente voor ze laat bouwen.

Wij weten niet wat je ervoor moet doen of laten om zo door de gemeente bevoorrecht te worden, maar zodra wij het weten, weet u het ook.  Dan kunt ook u uw eigen paleis bouwen. En uw eigen zonneveld.

Stichtse Vecht maakt het mogelijk. Lokaal Liberaal, VVD, D66, Streekbelangen, CDA, ChristenUnie-SGP en Het Vechtse Verbond helpen mee.

Uit de oude doos:

Spijt ? Of vooral over naar buiten komen van het feit ?

November 2015: Wethouder is teruggetreden nadat een rapport uitkwam over vermeende belangenverstrengeling. Dat rapport bevestigde dat de wethouder een lening van 235.000 euro sloot bij een plaatselijke ondernemer zonder dit te melden bij het College.

Februari 2018: Wethouder stapt op na een kritisch rapport over belangenverstrengeling. Vanwege een bouwplan zou de kinderopvangorganisatie verhuizen naar een gebouw dat eigendom is van de partner van de wethouder die vroeg om een snel besluit over de bijna 200.000 euro die de gemeente zou bijdragen. Daarmee heeft hij de schijn van belangenverstrengeling gewekt.Zijn partner heeft immers financieel voordeel bij deze kredietverstrekking door de gemeente.

December 2018: Wethouder stapt op na een kritisch rapport over zijn bemoeienis met een woning in Maarssen-Dorp. Aanleiding is zijn bemoeienis met de verhuur van de brugwachterswoning in de Breedstraat in Maarssen-dorp. De gemeente is eigenaar en zocht recent na het overlijden van de gepensioneerde brugwachter een tijdelijke huurder.  Na de publicatie van het te verhuren huisje gaf de wethouder  aan de behandelend ambtenaar de naam van een kennis door. Deze ondernemer werd snel door de gemeente gekozen als nieuwe huurder.