DE SP DOET MEE !

CULTUUR IN ONZE GEMEENTE

• Iedereen krijgt toegang tot cultuur. Ook mensen die minder te besteden hebben.
  • Lokale musea, poppodia, theaters, muziekscholen en kleinschalige lokale festivals worden gestimuleerd.
  • Wij willen culturele ontmoetingsplekken realiseren met maatschappelijke waarde voor jong en oud.
  • Deze ontmoetingsplekken hebben een podium en voldoende ruimte voor theater- en muziekverenigingen.
  • Leegstaande gebouwen willen we o.a. geschikt maken als ateliers waar kunstenaars kunnen werken en exposeren.
  • Het beschikbare cultuurbudget willen wij verhogen.
  • Het aanvragen van culturele subsidies moet eenvoudiger worden.

CULTUUR IN ONZE GEMEENTE

Iedereen, van jong tot oud, moet kunnen genieten van kunst en cultuur.

Het beleven van kunst en cultuur moet worden aangemoedigd.             Dit kan door gesubsidieerde initiatieven deels gratis toegankelijk te maken. Zo wordt het ook toegankelijker voor mensen met een kleinere portemonnee.

Eenvoudig, laagdrempelig en toegankelijk

De stap om cultuur tot je te nemen moet eenvoudig, laagdrempelig en toegankelijk zijn. Daarom zetten wij ons in om kleinschalige culturele projecten te stimuleren. Het cultuurbudget is niet bestemd voor grote, dure commerciële projecten. Inwoners van Stichtse Vecht moeten actief betrokken worden bij kunst en cultuur binnen de gemeente door het inrichten van Cultuurcentra. Deze centra moeten mede gericht zijn op de jeugd.

Het creëren van ontmoetingsplekken met maatschappelijke waarde

In Stichtse Vecht  moeten meer culturele ontmoetingsplekken gerealiseerd worden. Daar wordt het samenkomen van mensen uit de buurt bevorderd en wordt vervreemding tegengegaan. Hierbij is geen sprake van een ‘verdienmodel’ in geld maar van vergroten van de sociale maatschappelijke waarde. Deze initiatieven worden gerealiseerd met de budgetten van de gemeente,  bestemd voor cultuur.

Ruimte voor kunstenaars en lokale theater- en muziekverenigingen

Door lege gebouwen binnen de gemeente met behulp van het cultuurbudget om te vormen tot culturele ontmoetingsplek of ateliers, komt er meer ruimte voor kunstenaars en kleine theaters voor film, muziek en kleinkunst. Ruimte voor lokale theater- en muziekverenigingen kan gecreëerd worden door culturele ontmoetingsplekken te voorzien van een podium en voldoende oefenruimte.

Ophogen van cultuur budgetten van de gemeente en inzicht in uitgaven

Begroting van uitgaven voor cultuur moet worden verhoogd, conform de begroting van omliggende gemeente. Daarnaast moet er meer inzicht en transparantie komen in de begroting en daadwerkelijke uitgaven.