DE SP DOET MEE !

GOEDE SCHOLEN IN ONZE GEMEENTE

• De SP wil in iedere wijk en dorp van Stichtse Vecht minimaal één basisschool.
  • Klassen hebben maximaal maximaal 23 kinderen in een klas.
  • Basisscholen krijgen middelen om leerlingen met achterstand bij te spijkeren.
  • Naast rekenen en taal komt er  meer aandacht voor sport, muziek, kunst en cultuur door vakleerkrachten.
  • Het schoolzwemmen willen we weer invoeren.
  • Het speciaal onderwijs willen wij weer voldoende capaciteit en middelen geven.

GOEDE SCHOLEN IN ONZE GEMEENTE

Stichtse Vecht bestaat uit meer dan de plaatsen Maarssen, Breukelen en Loenen. Veel inwoners van onze gemeente wonen in kleinere dorpen.  Vooral basisscholen zijn belangrijk voor de leefbaarheid, niet alleen in de dichtbebouwde wijken maar ook op het platteland en de kleine kernen.

Taak gemeente

Het basisonderwijs komt steeds verder af te staan van de gemeentelijke overheid. De SP vindt dit geen goede ontwikkeling. Daarmee worden risico’s genomen met het voortbestaan van het openbaar onderwijs en op termijn  ook met het bijzonder onderwijs.

Privé onderwijs

Wij zijn niet voor privatisering van onderdelen binnen het onderwijs. Daardoor wordt kwalitatief goed onderwijs op privéscholen of bijlesinstituten alleen mogelijk voor kinderen van welgestelde ouders en niet meer voor kinderen van ouders die het minder breed hebben. Niet dure particuliere instituten, maar scholen zélf behoren leerlingen waar nodig bij te spijkeren.

Alle kinderen hebben recht op goed onderwijs

Leren is wat de SP betreft meer dan rekenen en taal. We willen onze kinderen goed voorbereiden op de samenleving. Dat betekent voldoende aandacht voor rekenen en taal, maar ook voor sport, muziek, kunst en cultuur. In onze waterrijke gemeente is het ook voor de veiligheid van kinderen belangrijk dat het schoolzwemmen weer worden ingevoerd. De SP wil in elke wijk en dorp van Stichtse Vecht kleine (dorps)scholen met maximaal 23 kinderen in een klas.  Als het nodig is, passen we de  gemeentelijke opheffingsnormen aan.  De SP geeft de  voorkeur aan het openbaar onderwijs. Als echter opheffing van een basisschool vermeden kan worden door samengaan van openbaar en bijzonder onderwijs, dan  zal de SP dat steunen.

Speciaal onderwijs

Het zo belangrijke speciaal onderwijs voor kinderen die dat nodig hebben is vervangen door het zogenaamd ‘passend onderwijs’. In de praktijk wordt dit eerder ervaren als ‘knellend onderwijs’, door tekort aan middelen en leerkrachten. Passend onderwijs zien wij als aanvulling maar het  kan het speciaal onderwijs niet vervangen.