DE SP DOET MEE !

ONDERHOUD OPENBARE RUIMTE

• Meer technisch deskundige ambtenaren bij gemeentelijke diensten en minder communicatiedeskundigen, woordvoerders en persvoorlichters.
  • Meer en beter materieel en gereedschap voor het sociaal werkbedrijf Kansis zodat veel minder groenonderhoud  hoeft te worden uitbesteed aan commerciële partijen van buiten de gemeente.
  • De gemeente neemt zelf onderhoudsploegen in dienst zodat bewonersklachten snel kunnen worden verholpen en preventief onderhoud wordt uitgevoerd.

ONDERHOUD OPENBARE RUIMTE

Veel technisch deskundige ambtenaren verdwenen uit de gemeente.

Deels vanwege een onplezierige werksfeer en hoge werkdruk, en deels doordat zij met pensioen gingen en het gemeentebestuur niet investeerde in hun opvolging. Daarmee verdween de vakkennis die in jaren was opgebouwd bij gemeentewerken,  bij het gemeentelijk bouw-en woningtoezicht, de dienst rioleringen of  de groenvoorziening.

Vertrouwen in de overheid of de markt?

We moesten het over laten aan ‘de markt’.  Commerciële bedrijven, vaak niet eens uit onze gemeente, zouden alles goedkoper, sneller en beter regelen. Maar die ‘markt’ hielp  vooral  graag de pot gemeentegeld leegmaken terwijl het gemeentebestuur dit nauwelijks in de gaten had. Tegenvallers zoals de riolering Herenweg, woedende inwoners tijdens de aanleg van de persleiding dwars door Maarssen-Dorp,  een op zijn handen zittend gemeentebestuur als er buslijnen worden opgeheven, een verbouwing van het gemeentehuis? Allemaal gevolgen van privatisering en uitbesteding van overheidstaken waar diezelfde overheid de regie uit handen gaf. Het leidde ertoe dat de inwoners op afstand werden gezet van de verantwoordelijken.  En dan heb je een heel leger communicatiedeskundigen, woordvoerders en persvoorlichters nodig om het goed te praten.

Gemeente voer je overheidstaken uit!

Wij zijn niet gediend van de cultuur en het gemak waarmee het gemeentebestuur verantwoordelijkheden voor de openbare ruimte afschuift en bewoners niet serieus neemt. Om snel bewonersklachten over stoepen, straten of groen  op te lossen en preventief onderhoud te doen zou de gemeente zelf stratenmakers in dienst moeten hebben. Ook hebben we een lokaal groenbedrijf met betrokken hoveniers: Kansis Groen met de verantwoordelijke wethouder als officiële werkgever. Er hoeft minder openbaar groenonderhoud aan commerciële partijen te worden uitbesteed als er meer wordt geïnvesteerd in voldoende en goed materieel voor Kansis Groen. De gemeentelijke taken willen wij weer laten uitvoeren onder leiding van technisch bekwame en verantwoording nemende ambtenaren die fatsoenlijk met de inwoners kunnen en mogen overleggen.