DE SP DOET MEE !

EEN SOCIALE GEMEENTE

• Bestaande sociale regelingen voor lage inkomens moeten nog beter.
  • Laagdrempelige schuldhulpverlening zonder wachtlijst, volledig ondergebracht bij de gemeente.
  • Er komen gemeentelijke servicepunten voor sociale hulpvragen in alle kernen.
  • Het minimabeleid blijft gehandhaafd op minstens 130%.
  • Vrijwilligers worden tijdelijk vrijgesteld van de sollicitatieplicht.
  • Er behoren werkplekken op afzonderlijke locaties te zijn voor mensen in beschut werk  en gedetineerden.
  • Mantelzorgers worden gelijkwaardige gesprekspartner voor de gemeente, het mantelzorgcompliment blijft gehandhaafd.
  • Kosteloze hulp bij huisvesting, transport- en opslag aan voedsel- en kledingbanken.
  • Deskundige technische, financiële en sociale ambtenaren in dienst houden en nemen.
  • Gemeentetaken niet overhevelen naar onbetaalde vrijwilligers.
  • Geen heksenjacht op bijstandsgerechtigden. Een vergissing is geen fraude.
  • Voldoende ontmoetingsruimtes in wijken en kernen waar inwoners elkaar kunnen ontmoeten voor een praatje, een kopje koffie, of om de krant te kunnen lezen. Dit welzijnswerk moet specifiek aandacht besteden aan eenzaamheid.
  • Gemeentelijke woonbelastingen naar draagkracht, zodanig dat de lagere en de middeninkomens er op vooruit gaan. De mogelijkheid van kwijtschelding blijft.

EEN SOCIALE GEMEENTE

We horen te vaak dat het je eigen schuld is als je geen succes hebt, en dat je een loser bent als je de overheid nodig hebt. Met deze ieder-voor-zich-mentaliteit dreigt het recht van de sterkste de gewoonste zaak van de wereld te worden. De SP heeft andere idealen! Wij willen gelijke en eerlijke  kansen voor iedereen en een betrouwbare overheid die daarvoor zorgt!

Onderlinge solidariteit en zorgen voor elkaar

De SP wil niet dat vooral de rijksten en meest gewieksten altijd de voordeeltjes behalen. Voor politieke baantjesjagers die vroegtijdig overstappen naar ‘bevriende’ bedrijven is in de SP geen plaats. De 1400 miljonairs in Stichtse Vecht, die goed voor zichzelf kunnen zorgen, hebben geen ondersteuning nodig. Hoe anders is dat voor mensen met WMO-ondersteuning,  voor bijstandsgezinnen,  voor daklozen, voor jongeren die wachten op hulp uit de jeugdzorg of voor huishoudens met een laag inkomen.  Armoede, schulden, dakloosheid of nog erger wordt vaak veroorzaakt door tekortschietende zorg. Het is schandalig dat er voedsel- en kledingbanken nodig zijn maar zolang ze niet opgedoekt kunnen worden hoort de gemeente kosteloos te helpen met transport,  huisvesting van opslag  en uitgifte locaties.

Respect voor mantelzorgers

Mantelzorgers nemen de gemeente veel werk uit handen maar zijn nu vaak geen gelijkwaardige gesprekspartner voor de gemeentelijke sociale wijkteams. Bij indicatiestelling voor thuiszorg of huishoudelijke verzorging mag aanwezige mantelzorg geen rol spelen. De gemeente behoort mantelzorgers goed te ondersteunen.

Beschut werk

De SP was tegen de opheffing van de WSW. Als je minder kunt presteren door een beperking moet je niet worden uitgeleverd aan het bedrijfsleven waar productie en winst maken leidend is. De mensen in beschut werk bij Kansis verdienen deskundige sociale en psychische begeleiding en hebben behoefte aan rust en regelmaat op de werkvloer. Dagbesteding voor (ex)gedetineerden is een andere tak van sport en moet hier niet vermengd worden. Op beschut werk hoeft de gemeente niet te verdienen.

Vertrouwen in de overheid of in de markt?

Veel gemeenteambtenaren verdwenen want alles moest goedkoper en sneller. En niets hoefde beter!  Zonder deskundige en betrokken ambtenaren faalt een overheid. Daardoor gaan mensen denken dat de overheid niets kan of wil . De SP wil een overheid die wél zorgt voor de inwoners, die inwoners wél vertrouwt en helpt waar nodig. Wij willen weer deskundige ambtenaren bij de gemeente die met verstand van techniek, financiën en organisatie toezicht houden op prijzen, kwaliteit en uitvoering van door de gemeente uitbesteed werk.

Opnieuw opbouwen van sociale en collectieve voorzieningen

Buurtbewoners willen best samen een gemeentelijk bloemperk onderhouden,  een speeltuin schoon houden, zwerfvuil verzamelen, wilgen knotten, helpen op de kinderboerderij en ander vrijwilligerswerk doen.  Ondanks de sociale instelling van mensen om te helpen, kan het vrijwilligerswerk nooit  de publieke voorzieningen vervangen in een gemeente.  Als vrijwilligers taken van wegbezuinigde beroepskrachten moeten overnemen,  blijft de gemeente verantwoordelijk voor voorzieningen zoals een zwembad, een school, een dorpshuis, groen- en wegonderhoud, kortom al datgene waar een gemeente voor hoort te zorgen.