DE SP DOET MEE !

GOED EN BETAALBAAR WONEN

•  De SP wil een gemeentelijk woonbedrijf oprichten. Dat beheert een sociaal huurwoningbestand zodat de gemeenteraad directe invloed heeft op het woon- en toewijzingsbeleid. Huurders krijgen via ledenvergaderingen zeggenschap over hun eigen woningen.
  •  Er worden harde en langdurige afspraken gemaakt met woningcorporaties over aantallen, locatie, soort en grootte van te bouwen sociale huurwoningen.
  •  Tot de woningnood is opgelost  worden in ALLE nieuwbouwprojecten minimaal 50% sociale huur en 40% voor de middeninkomens (tot €55.000) betaalbare koopwoningen gerealiseerd.
  •  In onze gemeente wordt voor nieuwbouw een zelfbewoningsplicht ingevoerd, uitzonderingen zijn mogelijk voor mensen die de woning als pensioenvoorziening verhuren.
  •  Er komt een verbod op de verkoop van sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen aan  beleggers.
  •  Bouwgrond van speculanten die betaalbare woningbouw frustreren kan worden belast en gevorderd.
  •  De gemeente voert een actief aanschrijf- en vorderingsbeleid  bij langdurige  leegstand.
  •  Gemeentegrond wordt alleen nog maar uitgegeven aan woningcorporaties t.b.v. sociale woningbouw.
  •  De gemeente gaat een actieve rol opeisen  in de ontwikkeling van sociale woningbouwprojecten.
  •  Mantelzorgwoningen op het erf  of als woningsplitsing worden gestimuleerd zolang er geen alternatieven zijn.

GOED EN BETAALBAAR WONEN

Met het gigantisch tekort aan betaalbare woningen is goed en betaalbaar wonen makkelijker gezegd dan gedaan. In 2010 werd het Ministerie  van  Volkshuisvesting opgedoekt en kregen speculanten, projectontwikkelaars en huisjesmelkers vrij spel. ‘De markt’ kon immers beter, sneller en goedkoper woningen leverenVanaf 2013 eiste het Rijk ook nog een enorme belasting van huurders van sociale huurwoningen: de verhuurderheffing.

Veroorzakers van de woningnood

Sociale huurwoningen werden verkocht, gesloopt en vervangen door dure huur- en koopappartementen. Verzorgingshuizen moesten dicht waardoor ouderen vaak tegen hun wil  in hun woningen bleven wonen. Tekort aan kleinere woningen bemoeilijkt de doorstroming van gezinnen waar de kinderen al uit huis zijn. Er wordt niet actief gezocht naar locaties voor snelle tinyhouses  of containerwoningen waardoor ook tekort aan tijdelijke woningen ontstaat. De zogenaamde ‘vrije’ woningmarkt bezorgt tot op de dag van vandaag eigenlijk iedereen,  jongeren, ouderen, starters en gezinnen, veel ellende.

Een dak boven je hoofd is een grondrecht voor mensen!

Stichtse Vecht heeft zo’n 7000 actief woningzoekenden en jaarlijks moeten er nog geen 50 statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) worden gehuisvest. Deze 50 vluchtelingen per jaar kunnen onmogelijk de woningnood van 7000 woningzoekenden hebben veroorzaakt. Toch worden zij vaak als zondebok gebruikt waardoor de aandacht van de echte oorzaken wordt afgeleid. Maar als de échte oorzaken niet genoemd worden dan worden de échte oplossingen, die een eind kunnen maken aan het kolossaal woningtekort,  geblokkeerd.  Er komt ook geen sociale huur of betaalbare koopwoning vrij als vermogende eigenaren permanent mogen gaan wonen in hun tweede dure appartement of watervilla. Populaire nieuwbouwlocaties zoals Cronenburgh Loenen of de Kwekerij in Maarssen zijn meestal onbetaalbaar voor onze schoonmakers, onze pakketbezorgers, onze wijkagenten, onze verpleegkundigen, onze klassenassistenten of onze supermarktmedewerkers.

Kortom: Volkshuisvesting is in verkeerde handen bij de markt.

Diezelfde markt, de veroorzaker van het probleem, probeert ons nu wijs te maken dat zij het gaan oplossen!

Schijnoplossingen!

Dure woningen bijbouwen, om ’doorstroming’ op gang te brengen?  Het enige wat dan  ’doorstroomt’,  zijn de huizenprijzen. De verhuurderheffing kostte de armste huurders jaarlijks miljarden maar is uiteindelijk, mede door onophoudelijke acties van de SP hiertegen, afgeschaft. Wat echt werkt is: Dat onze woningen niet worden verpatst aan buitenlandse beleggers, dat overtreden van het huurpuntenstelsel wordt bestraft, dat kraken van leegstaande panden niet wordt gecriminaliseerd, dat huurders de zeggenschap in de woningcorporaties terugkrijgen. Zomaar een paar maatregelen om beleggers, huisjesmelkers en vastgoed speculanten aan banden te leggen en woningzoekenden hun rechten terug te geven.

De SP wil het anders: Eerlijker en rechtvaardiger

Wij willen ons niet verschuilen achter regeringsmaatregelen; de SP gaat liever uit van wat wel kan. Dat moet je niet alleen willen maar ook durven! Daarom willen we dat de gemeente een eigen gemeentelijk woonbedrijf opricht zodat de gemeenteraad directe invloed heeft op het woon- en toewijzingsbeleid. Huurders krijgen via ledenvergaderingen directe zeggenschap over hun eigen woningen en straten. Huurverhogingen mogen niet hoger zijn dan de inflatie.