DE SP DOET MEE !

DE SP IN DE GEMEENTERAAD?

De SP verzet zich altijd tegen sociale onrechtvaardigheid maar maakte nooit deel uit van de gemeenteraad.  Het wordt tijd dat het SP-geluid ook in de raad van Stichtse Vecht klinkt. Voor wie?  Voor en met de mensen die het moeilijk hebben, die hulp nodig hebben en gehoord willen worden.   Voor en met de mensen die in actie willen komen voor sociale rechtvaardigheid!

Vindt de SP bezuinigingen in de gemeente nodig?

Tijdens elke crisis (bankencrisis, kredietcrisis, energiecrisis, coronacrisis) dreigen grote bedrijven en banken met omvallen, massaontslagen of vluchten naar 'een' buitenland. Het Rijk steunt ze dan met miljarden Euro’s belastinggeld, waardoor tekorten ontstaan. Vervolgens worden taken van de rijksoverheid afgestoten naar de gemeente. De gemeente krijgt dus extra taken maar niet genoeg geld om ze uit te voeren. Die gemeente gaat dan bezuinigen. Deze bezuinigingen zijn geen natuurverschijnsel maar het gevolg van falend regeringsbeleid. Teveel gemeentebestuurders voeren dit beleid klakkeloos uit.!

Is het SP programma uitvoerbaar?

Het SP programma heeft geen tot achter de komma uitgewerkte cijfers.  Grote woorden, wensen en eisen kunnen door de krappe budgetten van het Rijk  toch niet waargemaakt worden.   We zullen het gemeentebestuur wel blijven opjutten om bij het Rijk aan te dringen op verhoging van die budgetten. Maar ook de verdeling van de armoede moet eerlijker. De SP zal altijd kiezen in het voordeel van mensen die zorg en hulp nodig hebben. In het voordeel van de mensen die een betaalbare woning zoeken, in het voordeel van muziek-, toneel en sportverenigingen, in het voordeel van musea, zwembaden, bibliotheken, speeltuinen, kinderboerderijen, in het voordeel van goed  onderhoud van onze straten en ons groen.

Participatie, zelfredzaamheid, eigen kracht, verdienmodel, ombuigingen? Het zijn mooie woorden voor ordinaire bezuinigingen. De SP werkt niet mee aan geldverslindende onzin-plannen, aan overbodige adviezen of rapporten terwijl er tegelijk beknibbeld wordt op, voor mensen, belangrijke zaken .

Wat wil de SP anders en beter?

Als mensen in buurten, bedrijven, instellingen in actie komen, kunnen zij verbeteringen afdwingen.  De SP zal in en buiten de gemeenteraad deze acties ondersteunen, ook als andere politieke partijen en het gemeentebestuur dat vervelend vinden. Soms lijkt het of bepaalde politieke partijen gewoonweg niet willen luisteren naar de inwoners. Alsof die mentaliteit van 'ieder-voor-zich, ikke-ikke-ikke en eigen-schuld-dikke-bult' normaal is.   De SP heeft andere idealen: Solidariteit tussen mensen! Mensen willen gelijk behandeld worden en niet worden gediscrimineerd. De SP verzet zich tegen de zogenaamde 'vrijheid' om anderen te discrimineren of de ´vrijheid' om aan andermans ellende te verdienen.

Sluit de SP vooraf akkoordjes?

Sommige politici klagen over het gebrek aan interesse bij de mensen voor de politiek. Wij zeggen tegen deze politici:  “Vraag je eerst maar eens af of jouw politiek zich voor de mensen interesseert”.  De SP zal zaken bij hun naam blijven noemen, er niet omheen draaien en zich in de gemeenteraad niet laten wegzetten om de lieve vrede te bewaren. Wij zullen, als het mogelijk en nodig is, met andere raadsleden op onderdelen samenwerken.  De SP neemt niet deel aan oppositie-gedoog-akkoordjes en wij gaan ons niet vooraf vastleggen op vierjarige afspraken met anderen.

MAAR: ER VERANDERT NIETS ALS MENSEN ZELF NIET IN BEWEGING KOMEN !