Actiecomité ‘HIER EEN PLEE ’

11 augustus 2024

Actiecomité ‘HIER EEN PLEE ’

De Maarsseveense Plas ligt op het grondgebied van de gemeente Stichtse Vecht. Op warme zomerdagen recreëren op dit vrij toegankelijke recreatieterrein honderden bezoekers uit onze regio. Vrij toegankelijk maar niet gratis want Inwoners van Utrecht en Stichtse Vecht betalen belasting om dit recreatieterrein in stand te houden. Daar horen goede sanitaire voorzieningen  gewoon bij, ook in het belang van de volksgezondheid.  De  gemeente Stichtse Vecht weigert echter tot dusverre nog steeds om  mee te werken om hier openbare toiletten aan te brengen.

Wat is er nodig?

Samen met de bijna 700 badgasten die de petitie inmiddels tekenden vragen wij om een toiletvoorziening.

De voorkeur gaat uit naar  een gebouwtje op het veldje achter de eerste ligweide.

KAN NIET, HOEFT NIET,  GAAT NIET,  MAG NIET  ?

Dat horen we continue van de verantwoordelijke wethouder. Maar waarom niet?  Zou het onwil, onbekendheid, ongeïnteresseerdheid  of onkunde zijn van deze gemeente? We weten het niet.

VVD, D66 en 2 lokale partijen (Lokaal Liberaal en Streekbelangen) maken in Stichtse Vecht de dienst uit maar zouden die nou echt niet in staat zijn om een klein gebouwtje te realiseren?

Om ze te helpen hebben we wat voorwerk verricht zodat in elk geval duidelijk is wat we van de gemeente vragen.

WAT WORDT HET ?

Wat ons betreft komen er toiletten, een urinoir en een toilet voor minder validen. Alles robuust uitgevoerd en geopend tussen 1 mei en 1 oktober op warme zomerdagen van 10.00 tot 19.00 uur.

Toiletten, wasbakken, urinoir: RVS hufterproof, daklichtkoepels slagvast, dak en vloer (prefab) betonplaat

EN DE AANSLUITINGEN OP RIOOL, ELEKTRA EN WATER ?

Er ligt een gemengd openbaar(gemeentelijk) riool zowel onder de Westbroekse Binnenweg als de Gageldijk. De aansluiting van het toiletgebouw op het openbaar riool kan volledig op eigen grond van het recreatieschap Stichtse Groenlanden en de gemeente Stichtse Vecht zit zelf in het bestuur van dit Recreatieschap. Aansluiting van waterleidingen kan Vitens verzorgen. Elektra is niet nodig want lichtkoepels in het dak zorgen voor daglicht en  s ’avonds is het gebouwtje afgesloten.

Wie gaat dat betalen?

Om te beginnen betalen alle inwoners van de regiogemeenten belasting voor dit soort vrij toegankelijke dagrecreatie terreinen. Als het geld hieraan wordt besteed is het gewoon een sigaar uit eigen doos.

Veel Utrechters maken ook gebruik van de Maarsseveense Plas dus zouden de kosten kunnen worden gedeeld met de gemeente Utrecht.

Maar ook de Provincie heeft hiervoor subsidie op de plank.

Gemeente Stichtse Vecht kan dat gewoon aanvragen bij de Provincie.

Ten slotte heeft Stichtse Vecht de hondenbelasting afgeschaft omdat er kennelijk geld zat was om zo’n 300.000 Euro aan inkomsten te missen.

Ook werd tegemoet gekomen  aan de wensen van de grote projectontwikkelaars om de bouwleges op megaprojecten (ook zonder sociale huur- of betaalbare koopwoningen)  met miljoenen Euro’s te verlagen.

DUS GEMEENTE: KOM OP,  JE KUNT HET !!!!!

PAK JE VERANTWOORDELIJKHEID EN GA AAN DE SLAG !

Regel voor dit seizoen nog een paar Dixies en zorg dat er volgende zomer een toiletgebouwtje staat.