KETI KOTi: MAAK 1 JULI EEN NATIONALE HERDENK- EN FEESTDAG!!

23 juni 2024

KETI KOTi: MAAK 1 JULI EEN NATIONALE HERDENK- EN FEESTDAG!!

Niet in de Utrechtse Jacobssteeg , De Hooipoort,  Wijk-C of de Drentse plaggenhutten  maar in de “idyllische” landhuizen langs de Vecht: daar zaten de mensenhandelaars !

De schatrijke kooplui van de VOC en de WIC,  de bazen van de eerste multinationals ter wereld.

Belangenverstrengeling?  De normaalste zaak van de wereld dat uit die kringen ook vaak de Burgemeesters van Amsterdam werden benoemd.

Zij handelden niet alleen in gekleurde mensen maar lieten ook rijstvelden platbranden en dorpen uitmoorden  in ”hun Oost” omdat er verplicht nootmuskaat en andere specerijen moesten worden verbouwd. Dat bracht  voor hun veel meer geld op. Leerschool voor de huidige Zuid-Amerikaanse drugskartels !  Anderen werden schatrijk door  het tropisch hardhout en de bauxiet uit “hun West” weg te roven.

Op  hun plantages moesten  mensen die tot slaaf werden gemaakt onder misdadige omstandigheden werken .

Tegelijkertijd werden de niet -slaven, de zwarte, gele , rode  en blanke arbeiders door de “liberale” regentenklasse uitgebuit.

Het zou een onderzoek waard zijn om eens te achterhalen welke buitenplaatsen langs de Vecht en de bijbehorende Vechtoevers  met het Zandpad zijn verkregen door families die hun rijkdom binnen haalden met de misdadige slavenhandel en/of  de uitbuiting van de slaven op hun plantages in de Oost, De West of De Zuid.

Ondanks dat de plantagebezitters zelfs nog schadevergoedingen kregen van de Staat werd de afschaffing van de slavernij  door de heersende klasse tandenknarsend geaccepteerd.

Alleen dat al verdient HET om  DE AFSCHAFFING VAN DE SLAVERNIJ als overwinning te vieren en van Keti KotI, op 1 juli een nationale feest- en gedenkdag te maken !!