SP STEMMERS BEDANKT !

23 november 2023

SP STEMMERS BEDANKT !

We hadden op meer gehoopt en we hebben er ook in Stichtse Vecht hard voor gewerkt.Helaas gaat het niet lukken om met behulp van de Tweede Kamer Nederland socialer te maken.Dus acties buiten het parlement worden meer dan ooit nodig.

Bijna iedereen spreekt over een politieke aardverschuiving, maar feit is dat alle peilingen er hopeloos naast zaten. In veel landen zijn ze het peilingen-gehijg trouwens zat. Niet alleen in Frankrijk waar een week voor de verkiezingen geen peilingen gepubliceerd mogen worden maar ook in Griekenland, Spanje, Portugal en Engeland wordt het aan banden gelegd. Daardoor is de kans groter dat de inhoud op de eerste plaats komt. En niet het gespeculeer over wie de grootste wordt.

Hoe groot is die aardverschuiving nou eigenlijk?

De partijen die zichzelf ‘rechts’ noemen hadden 62 zetels en nu 65, dus 3 meer. Partijen die zichzelf ‘niet links en niet rechts’ noemen hadden 55 zetels en nu 52, dus 3 minder.

De partijen die zichzelf ‘links’ noemen hadden 33 zetels en nu weer 33.

Dit zegt Lilian Marijnissen er over:

“Graag wil ik iedereen die SP heeft gestemd bedanken voor het vertrouwen. We zullen vol overtuiging samen met mensen de strijd voor een socialer Nederland voortzetten.
Over de uitslag: voor de SP is die niet goed. We zullen  de komende tijd bespreken welke lessen we hieruit moeten trekken en hoe we verder gaan. Wellicht hebben mensen dit keer besloten op een partij te stemmen die de grootste kon worden en de SP was daar nu niet voor in de race.
Mijn grootste zorg is dat met deze verkiezingsuitslag Nederland niet socialer gaat worden. En dat mensen die nu hopen te hebben gestemd voor sociale verandering teleurgesteld raken. Ik zie het als onze opdracht om te blijven strijden voor meer menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit”.