Goedbezochte avond Vrouwen zijn De Maatschappij

13 november 2023

Goedbezochte avond Vrouwen zijn De Maatschappij

Foto: Tineke de Vries / Goedbezochte bijeenkomst

De grote zaal van het Bonifatiushuis was donderdagavond goed gevuld met belangstellenden.

Lianne Aartzen, verbonden aan de Universiteit van Utrecht deed uit de doeken wat er allemaal een rol speelt in de keuzen die ouders maken op het gebied van werk en zorgtaken.

Ze liet publiek aan den lijve ervaren hoe onze hersenen op dit gebied geprogrammeerd zijn. Vooral door wat we zien wordt ons gedrag beïnvloed en vormen wij ons oordeel over anderen.

De verwachtingen over mannen en vrouwen spelen daarbij een grote rol,  evenals ons taalgebruik.

Er is verschil in het ervaren van schuldgevoel tussen mannen en vrouwen als het om de combinatie werk en zorgtaken gaat. Studies daarover laten opmerkelijke verschillen en oorzaken zien. Er komt ook nog onderzoek naar hoe dat zit bij de lage inkomensgroepen, waar het voor vrouwen niet een keus is om buitenhuis te werken, maar een must.

Er is een belangrijke rol weggelegd voor:

- Werkgevers: erkennen dat medewerkers een privéleven hebben naast het werk;

- De Overheid: in het wel of niet faciliteren van de deeltijdwerkcultuur;

- Zorgprofessionals: zij kunnen hun invloed laten gelden op momenten dat de verdeling van zorgtaken door ouders gemaakt wordt;

- Ouders: het gesprek met elkaar aangaan, wie doet wat;

Het onderwerp deed voldoende stof opwaaien, zeker in het gesprek met de panelleden die ieder vanuit een eigen achtergrond keuzes hebben gemaakt. Een goed netwerk is onontbeerlijk zo blijkt, zeker in kwetsbare situaties.

Deze bijeenkomst stond niet op zichzelf. De organiserende partijen GroenLinks, PdvA, SP en VVD zullen nog meer van zich laten horen.