NIEUWE WONINGPLANNEN VOOR STICHTSE VECHT

23 augustus 2023

NIEUWE WONINGPLANNEN VOOR STICHTSE VECHT

De gemeente komt met nieuwe woningplannen voor de komende 7 jaar, de zogenaamde Woonvisie. De SP heeft de gevolgen van die plannen goed bekeken:

• Er worden niet genoeg (ruim 2250 te weinig!) sociale huurwoningen gebouwd voor jongeren, ouderen, gezinnen,   doorstromers, starters en mensen die zorg of begeleiding nodig hebben.
  • Commerciële verhuurders en projectontwikkelaars worden in de watten gelegd.
  • Welgestelden, ook van buiten onze gemeente, worden bevoordeeld.
  • 61 % van alle nieuwbouw komt in Maarssenbroek en 26%  in Maarssen-Dorp. De overige dorpen komen er bekaaid af. Als  jeugd en jonge gezinnen geen plek meer vinden in hun dorp zal dat grote gevolgen hebben voor het verenigingsleven, voor de sportverenigingen, voor de bestaanszekerheid van winkels, scholen en andere maatschappelijke voorzieningen.
  • Gegevens van Woningnet en de Provincie over wachtlijsten en wachttijden worden door het College uit elkaar getrokken waardoor het lijkt alsof de wachttijd geen 13 jaar is maar hooguit 5  en ook is opeens de helft van de ruim 8000 actief woningzoekenden spoorloos.

Voldoende woningen bouwen naar de behoefte  gebeurt dus niet.

Het College gokt erop dat woningzoekenden op Woningnet die niets vinden, wel door zullen stromen naar (te) dure woningen.

In  de nieuwe plannen  heet dat “behoeftesturend” in plaats van “behoeftevolgend”.

Wel wordt , zoals van ouds, alle medewerking verleend aan de bouw van onbetaalbare optrekjes die veel capaciteit opeisen  van onze ambtenaren en de beschikbare stikstofruimte ontnemen aan de sociale woningbouw.

Binnenkort  stemt de gemeenteraad  over deze Woonvisie.

De gemeenteraadsleden kunnen dan kiezen of ze het kolossaal gebrek aan sociale corporatie huurwoningen laten voortbestaan en van Stichtse Vecht een rijkeluisgemeente willen maken of dat ook de mensen met een normaal beroep en een normale CAO hier een woning kunnen vinden.

De mensen met een maximum bruto jaarinkomen tot € 48.625,-  (inclusief 8% vakantiegeld en toeslagen uit nacht- en weekenddiensten) dreigen anders weer de Sjaak te worden.

Omdat het roer om moet maakten wij  samen met Groen Links en de PvdA voor onze gemeente een “Woonmanifest” met voorstellen om de woningnood aan te pakken.

De meeste raadsleden hoeven (gelukkig) zelf niet actief naar een woning te zoeken op Woningnet en wonen ook niet in een sociale huurwoning van Portaal of Vecht & Omstreken. Alleen al daarom zou het goed zijn als alle raadsleden, voordat zij gaan stemmen over de nieuwe Woonvisie eerst aandachtig gaan luisteren naar ervaringen van gedupeerden van de woningnood.

Als je jouw ervaringen wil delen: Neem contact met ons op.