4500 NIEUWE WONINGEN ERBIJ ?

26 mei 2023

4500 NIEUWE WONINGEN ERBIJ ?

De komende 15 jaar worden er zo’n 4500 nieuwe woningen bij gebouwd in onze gemeente.Maar de meeste van alle nieuwe woningen in het Ruimtekwartier , in Haagstede, Zogwetering of Zuilense Vecht  worden niet gebouwd voor de mensen die het meest onder de woningnood te lijden hebben.

BOUWEN, BOUWEN, BOUWEN ?   VOOR  WIE ??

Inmiddels staan 8745 woningzoekenden op Woningnet te wachten op een huis, weer 700 meer als in 2022. Maar de meeste van die 4500 nieuwe woningen worden geen sociale huurwoningen van de corporaties waar de grootste behoefte aan is. Dus niet voor de mensen met een bruto jaarinkomen tot 48.625, vaak werkzaam in de “vitale” beroepen.  Ben je pakketpostbezorger, medewerker distributiecentrum, vuilnisophaler, schoonmaker op het station, klasse assistent, thuiszorgmedewerker, conducteur, medewerker kinderdagverblijf, buschauffeur,  bouwplaats medewerker:  Kijk maar in je CAO om te zien of er ook voor jou  wordt gebouwd.

BOUWEN, BOUWEN, BOUWEN ?   DOOR  WIE ?

Tegen beter weten in wordt het overgrote deel van de bouw van al die nieuwbouw weer gegund aan projectontwikkelaars en commerciële verhuurders. Niet alleen het College , maar ook een raadsmeerderheid hebben blijkbaar de illusie dat projectontwikkelaars zorgen voor sociale woningbouw. Althans dat kunnen we lezen in het artikel van RTV Stichtse Vecht. Dat daarmee het standpunt  van de 16 samenwerkende woningcorporaties (RWU) niet serieus wordt genomen lezen we echter niet. In de RWU zitten ook Portaal, Vecht&Omstreken en WUTA . Deze 16 woningcorporaties wijzen op de gevolgen en risico’s als je sociale huur overlaat aan commerciële verhuurders zonder voorwaarden over passend toewijzen.

Het kan volgens de RWU leiden tot verdere ongelijkheid en 2-deling waardoor de starthuren alleen bereikbaar zijn voor de mensen die met hun inkomen niet te ver onder die huurgrens blijven. Alle anderen , dat zijn de meesten, vallen buiten de boot.

Hoezo inclusieve buurten? Wij noemen  dit gewoon NEP-sociale huur.

NIEUWE WOONVISIE

Voor de komende jaren is duidelijk waar dit College heen wil met wat zij noemen  “De Woningmarkt”.

Deze koers wil de SP in elk geval niet.

Er moet voluit worden ingezet op volkshuisvesting waar de woningcorporaties Portaal, Vecht & Omstreken, WUTA en HABION de hoofdrol moeten krijgen en niet als figuranten mee mogen doen.

Al jaren lukt het niet om in Stichtse Vecht de wachttijd en het aantal woningzoekenden omlaag te brengen.

Maar ja, woningzoekenden naar een sociale corporatiehuurwoning  behoren ook niet tot de doelgroep van de VVD en Lokaal Liberaal.

Het lijkt er op dat Stichtse Vecht weinig geleerd heeft en het leeuwendeel van de woningbouw, weer zonder voldoende regie van de gemeente toeschuift naar private partijen die al jaren aantonen dat zij de woningnood niet kunnen en ook niet willen  oplossen.

Natuurlijk wil iedereen graag een mooie woning aan de rand van de Bethunepolder met vrij uitzicht en  zonder recreanten in de achtertuin. Maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

SCHEEF WONEN?

Hoelang moeten   bewoners van de gedateerde corporatieflats in de Staatsliedenbuurt nog wachten op een nieuwe  woning? Moeten ze eerst helemaal instorten?

Door het tekort aan sociale corporatiehuurwoningen worden zelfs huishoudens,  terwijl ze het eigenlijk niet kunnen betalen, de vrije sectorhuur in gedwongen. Gevolg:  Armoede en problemen omdat schulden worden gemaakt of wonen in de “kofferbak van je auto”.

Dat is pas scheef wonen!

Het College heeft het nog steeds over “de woningmarkt” maar heeft blijkbaar niet door dat het gaat om “Volkshuisvesting waar de overheid voor dient te zorgen”. De “markt” heeft de afgelopen jaren vrij spel gekregen maar kan en wil de woningnood niet oplossen!

Zonder ingrijpen blijft Stichtse Vecht een paradijs voor de welgestelden.    En wie hebben opnieuw het nakijken?

Onze eigen woningzoekenden met een vitaal beroep, met een modaal inkomen, onze startende jongeren, onze ouderen die door willen stromen naar kleiner, onze gezinnen met kinderen op een te kleine flat of noodgedwongen in een veel te dure vrije sector huurwoning.

Dat beleid willen en moeten we zien te kantelen.

De SP wil dat de meeste van deze duizenden nieuwe woningen, ook in het Ruimtekwartier bereikbaar moeten zijn voor de mensen die vaak al jaren op de wachtlijst van de corporaties staan ingeschreven.
Daarvoor gaan we 30 mei ook in de gemeenteraad 3 moties indienen om dat te laten garanderen door het huidig College.

Dat de raadsfracties van SP, PvdA en Groen Links tijdens het politiek café op 10 mei beloofden te zullen samenwerken om die kanteling te bewerkstelligen is ook een stap in de goede richting.