GEMEENTE SCHOFFEERT WONINGZOEKENDEN.

21 december 2022

GEMEENTE SCHOFFEERT WONINGZOEKENDEN.

Gemeente geeft weer het verkeerde signaal af aan de duizenden actief woningzoekenden op Woningnet in onze gemeente en laat  nu zelf 4 kostbare paleizen bouwen op een kavel waar ook heel goed een aantal sociale huurwoningen gebouwd hadden kunnen worden.

Al eerder gaven wij op deze website aandacht aan het feit dat de gemeente, net boven Zwanenkamp,  aan de Haarrijnweg, al jaren een perceel grond van ongeveer 5000 m2 braak laat liggen. In Zwanenkamp is de woningdichtheid, inlusief water, wegen, tuinen, speelplekken, parkeren  en openbaar groen ongeveer 310 m2 per woning.  In Zebraspoor is dat ongeveer 240 m2 per woning.

Dus op deze plek van 5000 m2 zou  normaal gesproken de wijk kunnen worden uitgebreid met minimaal 15 “normaal” betaalbare woningen

Maar dit College denkt nog steeds dat er meer behoefte is aan woningen van 6 ton tot anderhalf miljoen. Daar doen zij het voor, voor hun kapitaalkrachtige achterban. En de wachtenden op Woningnet.. tja ..... pech gehad..

De SP noemt zo'n ideetje een  “PROJECT GEMISTE KANS”.

Op het perceel ligt ook nog een stuk (815 m2) particulier bezit, te koop voor  voor ruim 1 miljoen.

De gemeente  besloot onlangs om ook dit deel aan te kopen.

Dan is er nu plaats is voor 17 woningen dachten wij want wij  hebben in ons gemeentebestuur gelukkig goede onderhandelaars met goede zakenrelaties en de nodige kennis, voor deze branche nodig.

Dus het zal ons niet verbazen als ze nog flink wat weten af te dingen op deze vraagprijs.

Maar ook als dat niet lukt dan hebben we toch uiteindelijk als gemeente het hele gebied (ruim 5800 m2)  in handen  gekregen voor nog geen 200 Euro/m2.

In een gemeente als Arnhem, waar ze niet zoveel geheim hoeven te houden, zouden ze met die prijs wel raad weten.

In oktober kreeg de SP antwoord op de vraag:

Overweegt de gemeente ook grond aan te kopen of te verkopen voor dure huur (boven de 1250 Euro/maand) en/of koop boven de 400.000 Euro?

Het antwoord van het College was duidelijk:

Nee, dat overwegen we niet.

Dus volgens de Wethouder koopt de gemeente geen grond aan om dure koopwoningen te laten bouwen.

Om het gemeentebestuur de goede richting op te helpen dienden we daarom een motie in om het College op te dragen:

• De 13 al geplande huurwoningen versneld en zoveel mogelijk prefab te laten bouwen.
  • De rest van het kavel te ontwikkelen met betaalbare koop en huur
  • Het totale kavel bouwrijp te makenn

We hoopten op gezond en vooral wat  sociaal verstand van alle raadsleden, omdat het hier om gemeentegrond gaat.

Tegen beter weten in want al vaker was gebleken dat een raadsmeerderheid eerder kiest voor onbetaalbare paleisjes dan voor sociale woningbouw.

Maar onze motie werd weggestemd.

Dus: Hoezo wordt er door de gemeente geen grond aangekocht om dure koopwoningen te laten bouwen?  Hebben we hier te maken met een betrouwbare overheid?  Doen wat je belooft?  Of geldt dat alleen in verkiezingstijd?

Verkiezingen  waar trouwens in maart de helft van de kiesgerechtigden niet eens kwam opdagen omdat iedereen weet dat de raadsmeerderheid toch niet luistert naar de inwoners met een wat minder gevulde portemonnee.

Maar we blijven volhouden om de stem van de woningzoekenden op Woningnet ook in de Raad te laten klinken.