SP Stichtse Vecht tegen invoering van de Omgevingswet

30 september 2022

SP Stichtse Vecht tegen invoering van de Omgevingswet

Dinsdag 27 september stemde de SP tegen het aannemen van de advies- en participatielijst omdat het een onderdeel is van de nieuwe Omgevingswet. Deze wet wil de regering, ondanks alle bezwaren, op 1 januari 2023 in werking stellen.

De VVD bedacht 10 jaar geleden deze wet om het vooral projectontwikkelaars makkelijker te maken om vergunningen te krijgen, om te bouwen en daar flink op te verdienen.De overheid neemt met deze nieuwe wet nog meer afstand van de inwoners die het zelf maar moeten uitzoeken. Dat klinkt niet zo fijn.
“Participatie & Zelfredzaamheid” klinkt veel geruststellender

WAT HEEFT JAN MET DE PET AAN DE OMGEVINGSWET?

Door  die zogenaamde ‘zelfredzaamheid’ raken steeds meer mensen de grip op hun eigen leefomgeving kwijt en weten ze niet meer bij welk loket ze moeten zijn omdat de plaatselijke overheid zichzelf verder op afstand zet en nog meer vrijheid geeft aan commerciële projectontwikkelaars en speculanten.  Misschien een handjevol mensen die goed op de hoogte zijn met hulp van bevriende pers, advocaten en lobbyclubs  de goeie loketten nog wel vindt. Maar dat voorrecht heeft lang niet iedereen.

SNELLER, BETER, GOEDKOPER?

Veel wat de afgelopen jaren door wetten, regels en jurisprudentie goed herkenbaar was, wordt met de invoering van de Omgevingswet weer onduidelijk en grijs gemaakt. Eisen en verordeningen vanuit  waterschap, gemeente en provincie over  brandveiligheid, milieubeheer, monumentenzorg en ruimtelijke ordening  worden op één  hoop gegooid.

Die ene hoop  wordt dan opgenomen in een superknap landelijk computerprogramma (DSO, Digitaal Stelsel Omgevingswet) waardoor de gemeente projecten en hun ontwikkelaars sneller kan helpen.         Namelijk met 1 druk op de knop!

Dan kan de gemeente toe met minder regels, minder loketten, minder ambtenaren, minder leges, minder wachttijden, minder tegenstand van de democratisch gekozen en dus grillige gemeenteraden en provinciale statenleden. Dan is er, zoals dat wordt genoemd  ‘minder bestuurlijke drukte’  en moet de uitkomst van een vergunningverlening binnen 6 weken bekend zijn .  Duurt het langer, dan krijgt de gemeente boetes opgelegd.

OVERHEID EN COMPUTERS, TOPTEAM OF TOBTEAM?

Maar dat geweldige landelijke computersysteem is nog niet af, erger nog, het systeem kalft steeds verder af en niet alle wetten passen er in. Het zal moeilijk, zo niet onmogelijk worden om binnen zes weken de vergunningen zorgvuldig te kunnen beoordelen.  Het aantal claims, boetes en procedures tegen de gemeente zal fors stijgen na invoering van de wet. Bovendien zijn er, door de ingewikkeldheid van de invoering van de wet juist meer ambtenaren nodig.  Maar zelfs nu zijn er al te weinig ambtenaren waardoor de dienstverlening aan de inwoners van onze gemeente zwaar onder de maat is.

GATEN IN DE WET

In de Omgevingswet zitten ook teveel gaten. Grote spelers zoals projectontwikkelaars en bedrijven weten veel vaker dan gewone inwoners gebruik te maken van gaten in wet en regelgeving. De advies- en participatielijst die 27 september in de raadsvergadering ter goedkeuring lag is zelf eigenlijk een groot gat in de wet.  De gemeenteraad moest in deze lijst VAN TE VOREN vastleggen in welke gevallen zij nog advies gaat geven bij ruimtelijke vergunningaanvragen. Over alles wat ze nu NIET noemt heeft de raad niets meer te vertellen.   Een creatieve investeerder/projectontwikkelaar kan het lijstje afvinken, tot hij iets tegenkomt wat er niet opstaat. BINGO!

INSPRAAK BELANGHEBBENDEN?

Nog erger is het dat het College en de bijna voltallige gemeenteraad er voor kiezen  om het adviesrecht voor belanghebbenden te  versimpelen  naar alleen omwonenden, uitgezonderd bepaalde ondernemers. Belanghebbenden zoals organisaties van woningzoekenden, van gehandicapten, van ouderen, van GGZ- en WMO-gebruikers zijn uitgesloten van inspraak.  Dan zullen er dus bijvoorbeeld nooit  sociale huurwoningen in een villawijk worden gebouwd omdat  de omwonenden in hun villas vaak een “gekleurd” beeld hebben van bewoners van sociale huurwoningen van een corporatie . Het college is niet van plan  om daar de woningzoekenden als belanghebbenden inspraak te geven

Dus de echte BELANGHEBBENDEN, de 8000 WONINGZOEKENDEN naar een sociale huurwoning in onze gemeente, worden weer niet gehoord. Onderscheid tussen buurten zal met de omgevingswet groter en schrijnender worden.

Er wordt in de advies- en participatie nota aangegeven wanneer de initiatiefnemer een enquete bij de omwonenden moet afnemen,  en in welke gevallen een huis-aan-huis informatiebriefje voldoende is. WAT er gevraagd wordt in de enquete, of wat er in de info moet staan, daaraan worden geen eisen gesteld. Omkoping van omwonenden wordt niet uitgesloten als mogelijkheid om projecten erdoor te krijgen.

ILLUSTER GEZELSCHAP.

Stichtse Vecht hoort  bij de 2% van alle gemeenten die denken klaar te zijn voor de invoering. Een grote meerderheid van onze gemeenteraad en het College omarmt daarom deze nieuwe wet liefdevol.  Dat de financiële en personele gevolgen niet bekend zijn,  daar wil het college en diezelfde grote meerderheid van de gemeenteraad niets over horen.    Zij hebben de illusie dat het allemaal beter wordt onder de omgevingswet.

De SP gelooft niet in sprookjes en vraagt zich af voor wie het dan beter wordt.

Voor de eigenaar- bewoner die 1x in zijn leven misschien een dakkapel op zijn huis zet of een aanbouw wil? Of voor de vastgoed- en projectontwikkelaar die gemakkelijker dan nu onbetaalbare woningen kan bouwen ?

TEGENSPRAAK ONGEWENST?

In de commissie vergadering en in de raadsvergadering werden we afgehamerd toen wij kritiek gaven op de omgevingswet en de daaraan gekoppelde advies- en participatielijst.Ook in de verslagen werden onze argumenten tegen deze wet niet opgenomen.  Het zal wel onbedoeld toeval zijn dat in Den Haag de minister vragen krijgt over intimidatie van ambtenaren (klokkenluiders) die kritiek geven op de Omgevingswet.  Inmiddels heeft  de 1e Kamer een meldpunt ingesteld voor ambtenaren die onder druk zijn gezet om hun zorgen niet te melden of die zijn gedwongen om misleidende informatie te geven over de voortgang van bijvoorbeeld het Digitaal Stelsel Omgevingswet.

DE SP WIL MEER TECHNISCHE SLAGKRACHT BIJ DE GEMEENTE.

Niets nieuws , in ons verkiezingsprogramma voor de raad hebben ondubbelzinnig gemeld dat zonder deskundige en betrokken ambtenaren een overheid faalt. En in Stichtse Vecht gebeurt dat veel te vaak. Wij willen weer deskundige ambtenaren bij de gemeente met verstand van techniek en minder adviseurs en consultancy.  Dan hoef je  later  geen onderzoeksbureaus in te huren om te kijken hoe het allemaal zo mis heeft kunnen gaan met de omgevingswet.

Als de democratie goed werkt, dan hebben de bewoners van Stichtse Vecht via de gemeenteraad en hun ambtenaren invloed op de beslissingen.

De gemeenteraad kan , als ze maar wil, over alles gaan. Elke dag opnieuw. Daar hebben we de omgevingswet, een juridisch en bestuurlijk gedrocht uit de VVD- koker echt niet voor nodig.

Kortom:     DE OMGEVINGSWET MOET ER NIET KOMEN