STRIJDBARE OUDEREN IN VERZET TEGEN SLUITING DE VONDEL

31 augustus 2022

STRIJDBARE OUDEREN IN VERZET TEGEN SLUITING DE VONDEL

Toen onze motie ”Laat de ouderen niet vallen” werd weggestemd door de VVD, Lokaal Liberaal, Streekbelangen en D’66  beloofde de SP om het niet op te geven. Akties in en buiten de raad blijven nodig om de aktiviteiten voor ouderen te behouden in De Vondel, Het Trefpunt (De Twijg) en de Willem van  Hoornhof. Ouderen beleven zoveel plezier aan deze activiteiten dat het ronduit a-sociaal is van het gemeentebestuur om dit van de mensen af te pakken.  Toen we voorstelden om een mooie Aktie-Bingo te organiseren werden we overdonderd door de vele enthousiaste  toezeggingen van de vrijwilligers en de  KBO.

Afgelopen maandag 29 augustus waren zo’n 100 ! ouderen naar de Aktie-Bingo in de Vondel gekomen.

Om samen met de vrijwilligers te protesteren tegen het verdwijnen van voorzieningen voor de meest kwetsbare groep ouderen.

Wethouder Van Vliet (Streekbelangen)  en directeur Duiker (Welzijn Stichtse Vecht) waren ook uitgenodigd om aanwezig te zijn en om ingesprek te gaan met de aanwezige ouderen.

Maar zij schitterden door afwezigheid en zijn blijkbaar  niet geinteresseerd in de ouderen die ons land, ook in Maarssen en Breukelen hebben opgebouwd na de verwoestingen van de 2e wereldoorlog.

Ons SP raadslid  Tineke de Vries benadrukte in haar toespraak nog eens de noodzaak om de ouderenvoorzieningen in stand te houden . Haar oproep om, als het nodig is , verdere akties te voeren werd enthousiast ontvangen.

Ook Mariët Brands van Groen Links en  Primla Jaipal van Samen Stichtse Vecht waren aanwezig en stelden een bingoprijs beschikbaar.

Christa van Lienden van  de KBO liet ook de ouderen zelf aan het woord om te vertellen hoe erg zij het vonden als de Vondel zou stoppen. Hun vaak emotionele oproepen om de sluiting te verhinderen waren  erg indrukwekkend: “ Alles wat we in jaren hebben opgebouwd, wordt zomaar beëindigd. Dit mag toch niet. Dit kan gewoon niet.”

Het College leeft blijkbaar onder een steen want er is nu  een opdracht gegeven aan een duur extern adviesbureau om te onderzoeken wat de ouderen willen met De Vondel, De Twijg en de Willem van Hoornhof. Er blijkt dus wel geld te zijn voor een onzinrapport.

Was naar de aktiebingos gekomen om daar met de mensen uit Breukelen en Maarssen te praten. Had je geen duur bureau voor in te hoeven huren.

Toespraak Tineke