BIJ PORTAAL WATER IN OVERVLOED !

20 maart 2022

BIJ PORTAAL WATER IN OVERVLOED !

In een huurwoning van Portaal in Antilopenspoor stroomt het water binnen langs de muren als het regent.   De bejaarde bewoonster, een gepensioneerde verpleegkundige ,is de wanhoop nabij.

De helft van haar woning is niet te gebruiken, voor haar dierbare en vochtgevoelige spullen moet zij al jaren een betaalde opslagruimte huren.

Er is  schade aan de inboedel , behang en vloerbedekking omdat Portaal na ruim 2 jaar de lekkage nog steeds niet heeft verholpen.

Door  vochtoverlast ontstaat schimmel die kan leiden tot gezondheidsklachten.

Portaal laat hier weer een flinke steek vallen.

Onwil? Onkunde? Onmacht?

Alleen al in Maarssen komt dit bij het macabere rijtje van:

Onveilige balkons, instortende trappenhuizen, uit gevels vallende stenen, incomplete installatiesplitsing , onduidelijke onderhoudscontracten , op de vingers getikt door de huurcommissie, halstarrig procederen om een huisuitzetting , sociale huurwoningen verkopen en een  lakse houding om sociale huurwoningen te bouwen in Zogwetering in Maarssen.

Als bewoners in akties komen  reageert Portaal vooral “geschokt” en gaat dan eindelijk wat doen. Daarom helpen we Portaal  maar weer eens, want wat doe je als tijdens een regenbui de binnenmuren meer op een waterval lijken?

1. Testen of de huisaansluiting naar het gemeenteriool niet verstopt zit en het gootafschot goed ligt. Na 2 jaar onderzoek moet dat inmiddels bekend en/of verholpen zijn.
  2. Stromend water langs de binnenmuren. Na 2 jaar onderzoek is het gaatje van een op de spouwmuur liggende zinken dakgoot nog steeds niet  gevonden. De enige goede remedie is de goot, stadsuitlopen en pijpen vervangen, het zink onder de dakpannen hoger op te zetten , een grotere diameter afvoerpijp toepassen. Gezien de ouderdom van de woningen lijkt  dat allemaal geen overbodige luxe.
  3. Het pannendak vervangen ,meteen goed isoleren en zonnepanelen plaatsen.

Portaal adviseert om te wachten op de eerstvolgende regenbui om meer te weten te komen.

Hoeveel regenbuien moeten er nog komen? Of wachten ze op de Zondvloed?

Een "brevet van onvermogen" voor Portaal is hier nog teveel eer.

Het wordt tijd dat woningcorporaties weer worden omgevormd tot woningbouwverenigingen waar huurders op de ledenvergaderingen een beslissende stem hebben.

Voor niet functionerende  bestuurders wordt dan een funcie elders gezocht,  bijvoorbeeld omscholen tot ziekenverzorgers..

Nog beter zou het zijn als er weer een gemeentelijk huisvestingbureau zou komen wat sociale huurwoningen beheert en sommige corporaties het beheer van woningen kan afnemen.

Dan hoeven we niet meer te soebatten bij Portaal of ze alsjeblieft iets willen doen.

Uiteraard hebben we Portaal schriftelijk gevraagd om de problemen snel op te lossen zodat deze mevrouw haar woning weer volledig kan gebruiken.

Reacties

Schuurdak is lek alles vol schimmel in de schuur , het zou al jaren geleden vernieuwd worden