Anderhalf jaar vergaderen over een paar “eigen beheer” tegels in Bloemstede.

11 maart 2022

Anderhalf jaar vergaderen over een paar “eigen beheer” tegels in Bloemstede.

Maatwerk, gebiedsgericht werken, participatie, korte lijnen, allemaal termen die in de stukken van het huidige College van Stichtse Vecht welig tieren, als het gaat over groenonderhoud.

In verkiezingstijd doen de collegepartijen PvdA, CDA, Lokaal Liberaal en de VVD er nog een schepje boven op. Kijk maar naar hun leuzen.

Maar wat gebeurt er echt?

Bewoners van Bloemstede, die aan de hofjes rond het water wonen, waren boos over het gebrekkige onderhoud van de perkjes. Verbossen of kaalscheren. Dat was het groenonderhoud hier.

Gebiedsgericht maatwerk betekent blijkbaar alleen de randen van wijk netjes onderhouden en de rest niet.

Een aantal bewoners grepen in. Ze toverden de perken om in gezellige tuintjes, alles met eigen geld, en eigen man- en vrouwkracht.

Anderhalf jaar geleden hebben zij de gemeente gevraagd om ‘eigen beheer-tegels’ te plaatsen zodat deze plekken niet kaalgeschoren worden als de groenaannemer toevallig langs komt.

De gemeente vindt de tuintjes prima, maar vergadert al 1,5 jaar over de tegels. Het is er nog niet van gekomen.

De SP stelt hier schriftelijke vragen over. Ook vragen we aandacht voor andere plekken in Bloemstede, waar het groenonderhoud nog steeds achterblijft. En waar geen bewoners actief zijn.

Reacties

Woon sinds 2 jaar in Maarssenbroek en grenzend aan dit tuintje in "eigen beheer". Top zoals dit door de mensen zelf met heel veel liefde gedaan is. En schandalig dat de gemeente zo weinig doet aan de groen voorziening. Sedert enige tijd is er een nieuw bedrijf die de puinhoop veroorzaakt door het vorige bedrijf probeert te herstellen. Maar de gemeente stukken groen zijn allemaal verwaarloosd en stinken van het rottende afval i.c.m de hondenpoep en de hondenurine. Bomen zijn te groot en geven teveel bladverlies wat je zelf op moet ruimen. Straattegels liggen schots en scheef en het mos groeit overal. De bomen aan de waterkant worden flink als plaspaal voor honden gebruikt. Nieuw geplante struiken aan de doorgaande weg worden gestolen. En zie je de plantsoenendienst dan is dat aan de doorgaande route en zeker niet in het tussenliggende gebied.