GEBREKEN MAARSSENSE FLATS EN GEBREKKIG GEHEUGEN VAN PORTAAL

28 november 2021

GEBREKEN MAARSSENSE FLATS EN GEBREKKIG GEHEUGEN VAN PORTAAL

We werden opgeschrikt door het bericht dat in het trappenhuis van de Portaalflat in de Schaepmanstraat een betontrap was bezweken.Dit is niet voor het eerst dat Portaal met deze flatwoningen het nieuws haalt.

2017: Paniek  door instortingsgevaar van de balkons.  De oplossing van Portaal?
 Niet meer op je balkon komen dus hou de balkondeur op slot.

Toen Portaal door de SP hierop werd aangesproken en zelfs een technische oplossing meegaf, kwamen ze opeens wel in beweging en werden de balkons gestut en gerepareerd. Maar zelfs het tijdelijk stutten ging niet echt probleemloos lieten bewoners ons weten.    Al doende leerde zelfs Portaal. Op ons verzoek werden vervolgens de tijdelijke stutten regelmatig gecontroleerd.  Eind goed , al goed? Maar....

Het resultaat van dit onderzoek is bedroevend.   Al jaren vragen huurders van Portaal in de Kuyperstraat,  Schaepmanstraat en Troelstrastraat om wat te doen aan scheuren in muren, tocht, enkelglas in  kozijnen en ramen , aan schimmel in continue geventileerde badkamers, om reparatie van verlichting in de bergingen.  Ook huurders in de omliggende straten vragen  om verplaatsing van CV- ketels uit kinderslaapkamers,  om 30 jaar oude kapotte en lekkende stortbakken te vervangen, om maar een paar voorbeelde te noemen.

Er komt een bewonerscommissie die de wijk wil verbeteren, huurders van Portaal samen met woningeigenaren in de buurt.      Maar het leed is nog niet geleden:

Stenen vallen uit flatgevel Troelstrastraat naast basisschool Het Palet

Bewoners wezen ons erop, een steen op je kop van 12 meter hoog levert meer op dan alleen een bult.

Dat had Portaal ook in de gaten want er werden met spoed maatregelen getroffen. Toch waren we van die aktie niet echt onder de indruk.  Bijna een jaar een “Let op bord” in plaats van reparaties uit te voeren. Als dit dan allemaal achter de rug is krijgen de bewoners het opnieuw voor de kiezen.

Nu dan, november 2021: Betontrap van het trappenhuis Schaepmanstraat  bezwijkt.

Meerdere mensen kunnen  niet meer in hun woning maar Portaal mag Onze Lieve Heer  op de blote knietjes danken dat er geen gewonden zijn gevallen of nog erger.  Heeft Portaal wel iets geleerd sinds de “balkonscene” van  maart 2017 ?

Werden op eigen initiatief regelmatig ALLE konstruktiedelen uitgebreid geinspekteerd en preventief onderhoud uitgevoerd ?

Weet Portaal dat daarmee wordt voorkomen dat gebouwen verloederen?

Portaal verwijst naar de Vereniging van Eigenaren (VvE)

Volgens eigen zeggen doet Portaal voor de VvE onderzoek  en stut de trappenhuizen. Portaal als weldoener ? Portaal moest zich schamen dat zij het zover hebben laten komen. Portaal is nog steeds eigenaar van 80% van de woningen. Van de 24 woningen zijn er 4 verkocht.                                                                                                                                                     Het zou ons niet verbazen als particuliere eigenaren Portaal op verborgen gebreken gaan wijzen.

Het lijkt er nog steeds op dat Portaal via een VvE af wil komen van achterstallig onderhoud. Portaal geeft zelf dit antwoord op vragen die de SP stelde over de verkoop van sociale huurwoningen  Zebraspoor en Antilopenspoor in Maarssenbroek.

In gewone taal: Verkoop een paar woningen in een complex , inclusief de verborgen gebreken en achterstallig onderhoud,  dan moet/kan er een VvE worden opgericht, Portaal heeft geen zin om in een VvE te zitten dus is het Portaalbeleid dan om het hele complex te verkopen. Daar gaan weer wat sociale huurwoningen over de toonbank !

Welke koper neemt het risico om zo’n gedateerde, beschimmelde, tochtende woning te kopen waarvan de opgehangen balkons hopelijk in tact blijven tot na de verkoop,  dat er geen stenen uit de gevels vallen tijdens een bezichtiging en dat er geen betontrappen bezwijken tijdens een open huizendag?

Dan kan vervolgens een huisjesmelker, een speculant, een binnen-of buitenlandse belegger het hele complex opkopen, platgooien en onbetaalbare nieuwbouw neerzetten.   Dat zijn dan de resultaten uit het verleden.

Maar als de  gemeente Stichtse Vecht wil kan zij dit soort plannen al vooaf blokkeren!   Hoe? Bijvoorbeeld door een zelfbewoningsplicht in te voeren en snoeiharde prestatieafspraken te maken met de woningcorporaties dat voor elke verkochte woning  er 2 gelijkwaardige sociale huurwoningen met vergelijkbare huren bijkomen in onze gemeente.

Oh ja, bijna vergeten,  hoe zit het met  de belofte van Portaal uit 2016  om te stoppen met verkoop?

Als SP zullen we bij Portaal en de gemeente blijven aandringen om veel     meer sociale huurwoningen in Stichtse Vecht te bouwen en de bestaande  woningen goed te onderhouden.