DE ZORG IS IN CRISIS

23 november 2021

DE ZORG IS IN CRISIS

Voor corona waren er al flinke problemen in de zorg, maar nu is de zorg echt in crisis. De hele dag door praten politici op dit moment óver de zorg. Daarom namen wij afgelopen week het initiatief om mét de zorg te praten en stelden we voor om zorgverleners in de Tweede Kamer uit te nodigen.

Het is ongelofelijk, maar een meerderheid van de partijen blokkeerde dit.

Daarom organiseren we dit gesprek nu zelf. Aanstaande donderdag spreek ik met:

• Thomas Smits (IC-verpleegkundige)
  • Armand Girbes (hoofd IC Amsterdam UMC)
  • Sunita Biharie (jeugdzorgmedewerker)
  • Jos de Blok (Buurtzorg)
  • Jim van Akkeren (medewerker ambulancezorg)
  • Sandra van den Braak (verzorgende wijkzorg)

Deze bijeenkomst gaat over wat er nu en in de toekomst nodig is in de zorg. Graag nodig ik je uit om hierbij te zijn! Je kunt het aanstaande donderdag 25 november online volgen vanaf 17.00 uur via sp.nl/zorggesprek.

Meld je nu aan. Je ontvangt dan alle informatie over deze bijeenkomst en we sturen je een herinnering vlak voor het begint.

Ik ben erbij

De zorg is in crisis
In plaats van meer IC verpleegkundigen, zijn er nu minder verpleegkundigen dan aan het begin van de coronacrisis. Er sloten afgelopen jaren IC's, spoedeisende hulpposten, ziekenhuizen en zelfs alle verzorgingshuizen. En nog steeds worden er plannen gemaakt om de zorg verder af te breken en moeten zorginstellingen bezuinigen. De werkdruk van zorgverleners in veel sectoren is te hoog. Door te weinig collega's, een gebrek aan zeggenschap, laag salaris en bureaucratie haakt 40% binnen twee jaar na de opleiding alweer af.

Actie loont
We haalden ruim 120 duizend handtekeningen op en organiseerden de grootste online demonstratie voor de zorg ooit. Daardoor is er 675 miljoen euro vrijgemaakt voor hogere zorgsalarissen. Een mooie eerste stap die laat zien dat actie loont. Maar het is zeker niet genoeg. Daarom is dit gesprek samen met de zorg zo belangrijk.

Hopelijk tot donderdag!

Met vriendelijke groet,