PORTAAL WIL BEWONER NA 35 JAAR UIT HUIS ZETTEN

22 juni 2021

PORTAAL WIL BEWONER NA 35 JAAR UIT HUIS ZETTEN

De telefonische hulpdienst van de SP Stichtse Vecht ontving een “noodkreet“ van een Maarssenaar die  sinds zijn geboorte bij zijn ouders in  een sociale huurwoning van Portaal woont. Hij staat al  18 jaar ingeschreven bij Woningnet voor een sociale huurwoning.
Zijn moeder, sinds 2013 alleenstaand, wordt ouder en kan daar niet blijven wonen. Zij gaat naar een seniorenwoning.

Portaal heeft deze bejaarde bewoonster hiervoor over de streep gehaald, door haar op 19 mei te melden dat zij alleen een seniorenwoning krijgt toegewezen als zij binnen 2 dagen de huur opzegt.  Van de woning waar zij haar hele leven met haar zoon heeft doorgebracht.

Zoonlief moet nu in september de woning verlaten hebben.  Sinds 2013 ondersteunde hij zijn moeder als mantelzorger en voeren zij aantoonbaar een duurzaam gemeenschappelijke huishouding.
Volgens Portaal  is er echter toch geen sprake van “duurzaam gemeenschappelijk huishouden” Terwijl zij samen alles betalen: Huur , gas ,water, licht,gemeentebelasting etc.

Niet uit te leggen dus!
Als Portaal deze huisuitzetting doorzet hebben we er straks weer een dakloze zwerver bij in
Stichtse Vecht.

Redelijkheid  en billijkheid  is ver te zoeken als iemand die daar al 35 jaar woont en werkt, op straat wordt gezet zonder een alternatief te bieden.

Huisuitzettingen vinden meestal plaats als gevolg van ontoelaatbare overlast, van criminele aktiviteiten , van gevaarzetting (brand ed). of huurachterstanden.  Hiervan is echter geen sprake.

Als SP Stichtse Vecht vroegen wij daarom Portaal  om niet de hakken in het zand te zetten maar in goed overleg met deze huurder, een oplossing  te zoeken.

Alhoewel  vrijwel geen enkel gemeenteraadslid of wethouder zelf in een sociale huurwoning woont, vroegen we de politieke partijen in Stichtse Vecht toch ook maar om steun.

We hopen dat de gemeenteraad woningstichting Portaal aan haar verantwoordelijkheid houdt.

Wij willen niet terug naar de tijd waarin deze foto werd gemaakt.

Woningnood.

Een chronisch gebrek aan betaalbare woningen en een overdaad aan onbetaalbare villa’s , een teveel aan leegstaande kantoorpanden en buitenlandse speculanten die complete wijken opkopen om ze duur te verhuren. Deze woningnood is geen natuurverschijnsel. Het is ontstaan door politieke keuzes van VVD, CDA, PvdA, D66,CU  en gedoogd door de PVV en SGP.

De volkhuisvesting werd ontmanteld en in de verkoop gedaan.

Voormalig VVD minister Stef Blok is er zelfs nog trots op : 'Ik ben de eerste VVD'er die een heel ministerie liet verdwijnen!'  Wees er maar trots op!!

De inwoner uit Maarssen is tegen de uitspraak van Portaal in beroep gegaan.