Scheefbouw in Loenen. Waar blijven de sociale huurwoningen?

4 mei 2021

Scheefbouw in Loenen. Waar blijven de sociale huurwoningen?

Een projectontwikkelaar heeft het gemeentebestuur van Sichtse Vecht gevraagd mee te werken om 120 woningen te realiseren in Loenen-Cronenburgh.

Klein probleempje: Omdat de uitbreiding buiten de grenzen ligt waarbinnen gebouwd mag worden (de zgn. rode contour) moet ook de provincie ermee akkoord gaan. De gemeente doet nogal geheimzinnig over wie de grondeigenaar en de projectontwikkelaar zijn en over de precieze bouwlocatie. Hoe welwillend zijn Gemeente en Provincie naar deze onbekende projectontwikkelaar?

Aangezien de gemeente dit jaar een besluit gaat nemen over de vraag of en onder welke voorwaarden woningbouw is toegestaan op deze “geheime” plek, herinnerden wij als SP Stichtse Vecht, provincie en gemeente er aan om toch vooral de sociale woningbouwverenigingen te betrekken bij hun plannenmakerij.

We vroegen alle woningcorporaties/verenigingen/stichtingen die in in Stichtse Vecht sociale huurwoningen verhuren of zij bij de ontwikkeling van deze 120 woningen in Loenen zijn betrokken.

Woningstichting Vecht en Omstreken (inmiddels gefuseerd met woningstichting Kockengen)  liet ons weten dat zij op deze locatie graag minimaal 30% sociale huurwoningen wil realiseren, maar niet zijn betrokken bij de nieuwbouwplannen.

Dit is schandelijk. Door het grote tekort is de wachttijd voor een sociale huurwoning inmiddels opgelopen naar gemiddeld 10 jaar, gemiddeld betekent dus ook wachttijden van 14 jaar in Stichtse Vecht.

We moeten vaststellen dat het bestaand gemeentebeleid de afgelopen jaren heeft gefaald omdat het niet leidde tot kortere wachttijd.

Voor starters , gezinnen en ouderen in onze gemeente zijn betaalbare sociale huurwoningen hoognodig.

In plaats daarvan verschenen in onze gemeente nogal wat villa’s , landhuizen en peperdure appartementen. Soms op kavels waar wel plaats was voor 20  “normale” woningen. Deze vorm van “scheefbouwen”  is onbetaalbaar voor woningzoekenden op de wachtlijst.

De gemeente haalt haar eigen doelstelling niet, nl. 30% sociale huur in plannen voor bouw. Daarom vroegen we de Gemeente om vooral samen te werken te met de woningcorporaties en stichtingen om betaalbare sociale huurwoningen hier te realiseren.  .

Van het Provinciebestuur vroegen we eisen te stellen aan  de gemeente Stichtse Vecht en haar projectontwikkelaars zodat  sociale huurwoningen een groter aandeel krijgen op bouwlocaties buiten de  rode contouren.