Speeltuintje Zebraspoor: Gemeenteraad nog niet in beweging

28 januari 2021

Speeltuintje Zebraspoor: Gemeenteraad nog niet in beweging

“Ik heb u al uitgelegd hoe wij als buurt keer op keer oplopen tegen een muur van onwil, onbegrip, onbenul of onzinnige adviezen”.

Aldus Timo Dessé  die namens de gezinnen rond de speelplek Zebraspoor in Maarssenbroek de gemeenteraad voor de tweede keer dit jaar toesprak.

Namens de bewoners en  de SP vroeg hij om een motie waarin B&W wordt opgedragen de kinderen hun speeltoestellen terug te geven.

Het lijkt op een klucht hoe deze buurtbewoners  door de gemeente al jaren met een kluitje in het riet worden gestuurd.

Inmiddels zijn er nieuwe feiten boven water gekomen: In 2011 werd, na de bankencrisis, besloten dat een bezuiniging op onderhoud van de speeltuinen gepast zou zijn in de fusie gemeente Stichtse Vecht. Door te verkondigen dat sommige wijken meer speelplekken hadden dan anderen, waar het helemaal belabberd was, kon het College de toenmalige raad ertoe bewegen om deze bezuiniging goed te keuren. Toen kwamen er participatiebijeenkomsten waarin wijkcommissies in hun wijken mochten meedenken. Telkens kwam er uit dat de kleine speeltuintjes bij de huizen niet mochten verdwijnen ten koste van de grotere plekken. Toch koos men hier uiteindelijk voor. Er werden in 2016 in de wijk Zebraspoor nog wat bijeenkomsten georganiseerd om tot een plan te komen. Inmiddels wonen er nu zo’n 15 gezinnen met jonge kinderen rond het speeltuintje bij Zebraspoor 722. De speeltoestellen werden verwijderd in 2016, maar er werd niet bijverteld dat ze niet terug zouden komen. Ambtenaren hadden moeite om dit aan de bewoners uit te leggen:

• Wel geld om schommels, een bankje, een wipkip en een speelhuisje te slopen en af te voeren.
  • Wel geld om een speeltuin om te vormen tot een knollenveld met betonnen palen en 3 grafheuvels. (geen geld voor onderhoud, want dat doen de bewoners zelf)
  • Wel geld om ambtenaren en boa’s af te sturen op betrokken ouders die de “brutaliteit” hadden om met geld , opgehaald in de buurt, daar zelf een paar speeltoestellen voor hun kinderen te plaatsen.
  • Maar geen geld om een paar speeltoestellen terug te plaatsen voor jonge kinderen. Die nu al maanden thuis bij hun ouders zitten in deze corona-lockdown.

“Hoe ver sta je als gemeentebestuur af van je bewoners als je dit soort dingen doet” vragen de ouders zich af.

Nou mijlenver dus!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              De  SP Stichtse Vecht steunt deze actie van bewoners. We zien dat het gemeentebestuur vooral oog en oor heeft voor zonneveldexploitanten,vastgoedhandelaren en ondernemingen.

Die worden ook nu weer met een subsidie van 80.000 Euro van de Provincie gepaaid. Binnengehaald door het College die op dat gebied de benen uit het lijf rent. Voor dat geld worden 2 managers ingehuurd die projecten moeten managen waar geen enkele bewoner om heeft gevraagd. Een gemeentebestuur zou dit soort initiatieven van bewoners juist moeten ondersteunen in plaats van te ontmoedigen.