HUURVERLAGING OP WOZ-WAARDE

27 december 2020

HUURVERLAGING OP WOZ-WAARDE

Duizenden huurders zijn in de problemen gekomen omdat D’66 minister Ollongren weigert om , zelfs in de huidige coronatijd , huurverhogingen te stoppen.

Haar innige vriendschap met de verhuurders en vastgoedcowbys vindt zij belangrijker dan de belangen van de huurders.

Als SP gaan we onverminderd door om samen met de huurders de strijd aan te binden tegen de schandalige huren die momenteel worden geeist.Gezamenlijk en individueel  grijpen we alles aan om de huren te verlagen.

Onderstaande tip kregen we van de Woonbond in hun blad “Huurwijzer”:

De maximale huurprijs wordt bepaald met een puntenstelsel.Hoe meer punten, hoe hoger de huur mag zijn. De marktwaarde van de woning levert ook punten op. Hoe hoger de marktwaarde , hoe meer punten dus hoe hoger de huur. De waarde van een woning of appartement (WOZ)  wordt door de gemeente vastgesteld. Deze WOZ-waarde vind je in de brief van de gemeente over de afvalstoffenheffing en de gemeentebelasting.

Op de site van de overheid kan je dit terug vinden https://www.wozwaardeloket.nl/

Voor huurders van sociale huurwoningen kan het daarom de moeite waard zijn  om bezwaar te maken tegen een hoge WOZ-waarde. Dit moet wel binnen 6 weken nadat de nieuwe WOZ-waarde van de gemeente is ontvangen. Als het bezwaar wordt toegekend krijgt de woning minder punten en gaat de maximale toegestane huur omlaag.

Op de site van de Woonbond zie je waar je op moet letten om bezwaar te maken.

Je vind daar ook een gratis modelbrief.

www.woonbond.nl/huren-en-recht/woz-waarde-en-huurprijs