Stichtse vecht tegen verhuurdersheffing

20 september 2020

Stichtse vecht tegen verhuurdersheffing

Foto: ik

OP VERZOEK VAN DE SP STICHTSE VECHT WORDT BINNENKORT IN DE GEMEENTERAAD DE MOTIE INGEDIEND OM ER BIJ DE REGERING OP AAN TE DRINGEN DE  VERHUURDERSHEFFING AF TE SCHAFFEN.

Als deze heffing verdwijnt komen er miljarden Euro’s beschikbaar om betaalbare woningen te bouwen en de almaar stijgende huren te bevriezen. Samen met de huurders hebben we heel wat tegenstribbelende partijen uiteindelijk om weten te krijgen voor onze wens. Het ziet er naar uit dat de motie een meerderheid gaat halen in de raadsvergadering van 29 september!

We zijn er nog niet, maar de eerste stap om geld vrij te maken voor meer betaalbare woningen en huurverlagingen is nu wel gezet.

We zitten als SP niet in de gemeenteraad maar we blijven er op hameren dat de politieke partijen  in Stichtse Vecht de huurders behoren te steunen.

14 april vroegen we in een brief aan B&W ,de gemeenteraad en de politieke partijen in Stichtse Vecht:

Doe alles wat binnen uw vermogen ligt om de komende huurverhogingen  te stoppen voor de sociale en vrije sectorhuur. Vraag bij uw VVD,CDA,CU en D66 vrienden in de regering om de verhuurdersheffing voor woningcoöperaties te stoppen. Zodat geld vrijkomt om de huren te verlagen en te investeren in de volkshuisvesting .                                                   Onze vragen werden nooit beantwoord.

6 mei vroegen we in een brief aan alle partijen in Stichtse Vecht:

Stuur samen met ons een verzoek aan alle verhuurders in Stichtse Vecht om , zoals de 1e Kamer al in een motie opdroeg aan de regering:  Trek de per 1 juli voorgenomen  huurverhoging in.                                                     We kregen van niemand antwoord behalve van D66 die zich voor de huurverhoging uitsprak.

20 mei vroegen we in een brief aan alle verhuurders in Stichtse Vecht:

Wij verzoeken u, vooruitlopend op een regeringsbesluit , uitvoering te geven aan de wens van de Eerste Kamer voor een huurstop en de huurverhoging in te trekken.                                                                                                 Alle verhuurders reageerden met de mededeling dat ze de huurverhoging opleggen omdat de minister (Ollongren) dit wil.

3 juni vroegen we de politieke partijen in de gemeenteraad van Stichtse Vecht:

Wilt u een motie op de agenda  zetten waarin het College van B&W van Stichtse Vecht wordt opgedragen er bij de regering op aan te dringen dat een huurstop nodig is.                                                                                   VVD en PvdA  antwoordden dat zij voor de huurverhoging zijn, verder antwoordde niemand.

14 juni vroegen we de politieke partijen in de gemeenteraad van Stichtse Vecht:

Wilt  u een motie op de agenda van uw gemeenteraad  zetten waarin het College van B&W van Stichtse Vecht wordt opgedragen om bij de regering en de VNG aan te dringen op afschaffing van de verhuurderheffing.           De PvdA meldde ons dat zij in september onze motie op de agenda wilde zetten.

Nu komt het er toch van, in de raadsvergadering van 29 september wordt er gestemd over ons voorstel.