Onbetaalbaar voor de gewone Maarssenaar

28 oktober 2019

Onbetaalbaar voor de gewone Maarssenaar

Er is best veel gebouwd in Stichtse Vecht de afgelopen jaren. Maar voor wie eigenlijk? Deze woningen zijn meestal onbetaalbaar voor mensen die als onderwijzer, monteur, bouwvakker, schoonmaker, verpleegkundige of politieman de kost verdienen. De wachttijd voor een betaalbare huurwoning in Stichtse Vecht? meer als 10 jaar !

Door het tekort aan starterswoningen, eengezinswoningen en bejaardenwoningen vertrekken mensen die hier geboren en getogen zijn. Volgens cijfers van de Provincie heeft onze gemeente ruim 4.700 woningzoekenden (1e helft 2019) en zijn er in dezelfde periode nog geen 160 woningwetwoningen toegewezen. Er is dus een tekort van zo’n 4.500 woningen. Die paar honderd appartementen in het nieuwe Bisonspoor zijn dan ook niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.

Volkshuisvesting gesloopt

Rutte, met steun van de PvdA tot en met de PVV, heeft in tien jaar tijd de volkshuisvesting kapot gemaakt en veranderd in een verdienmodel voor projectontwikkelaars, vastgoedspeculanten en huisjesmelkers. Zelfs sommige woningbouwcoöperaties gedragen zich als ordinaire vastgoedhandelaren die van hun huurders af willen en woningen verkopen aan buitenlandse beleggers. Het wordt tijd dat woningbouwverenigingen al die dure managers eruit schoppen en de leiding weer wordt overgenomen door bevlogen mensen die het bouwen van betaalbare woningen voorop stellen.

Scheefwonen?

De regering heeft bedacht dat de woningellende voor een groot deel veroorzaakt wordt door zogenaamde 'scheefwoners'. Mensen die 'teveel' verdienen om in een betaalbaar huis te wonen. Maar de echte scheefwoners? Die vinden we in de luxe villa's, bungalows, buitenhuizen en herenhuizen. Zij nemen met anderhalve man en een paardenkop vaak meer ruimte in beslang dan nodig is om tien eensgezinswoningen of vijftien starters- of bejaardenwoningen te bouwen. Deze scheefwoners - die vaak niet eens uit Stichtse Vecht komen - zorgen er met hun goedgevulde bankrekeningen voor dat er op vrijkomende kavels villa's verrijzen in plaats van betaalbare huur- en koopwoningen voor de woningzoekenden van Stichtse Vecht. En het gemeentebestuur? Zij doet niets.

Gemeente slaapt door

Het gemeentebestuur kan echter van projectontwikkelaars eisen dat er op die kavels ook betaalbare woningen worden gerealiseerd. Toch gebeurt er niets. Het zijn dan ook niet vluchtelingen die verantwoordelijk zijn voor een gebrek aan betaalbare woningen, zoals Wilders en Baudet maar al te graag beweren: het zijn projectontwikkelaars en het aan hun loyale gemeentebestuur. De meeste mensen die in onze gemeente staan ingeschreven voor een betaalbare woning, zijn überhaupt geen asielzoekers. Het zijn onze eigen collega's, families, ouders en kinderen die al jaren wachten op een betaalbare woning. Het is hoog tijd om de schijntegenstellingen van rechts opzij te zetten en de problemen bij de oorzaak - het gemeentebestuur - aan te pakken.