Gemeente met zonnesteek: SP solidair met Loenense bewonersgroep Geen Zonneweide

14 mei 2019

Gemeente met zonnesteek: SP solidair met Loenense bewonersgroep Geen Zonneweide

Het ambitieuze plan om in 2030 een klimaatneutraal Stichtse Vecht gerealiseerd te hebben gaat niet zonder horten of stoten: de gemeente dreigt in zee te gaan met de plannen van projectontwikkelaars om ons landschap in massale zonneweides te veranderen. De SP Stichtse Vecht is solidair met de Loenense bewonersgroep Geen Zonneweide die zich hiertegen verzet. Meer informatie vindt u in onderstaande brief van onze afdeling aan de bezorgde bewoners in de omgeving Loenen aan de Vecht en Loenersloot.

Aan de bewonersgroep Geen Zonneweide
Wellicht denkt u niet in eerste instantie aan de SP als het gaat om protest tegen zonneweiden, maar in december 2018 wees onze Utrechtse Statenfractie al op de dubbele moraal welke schuil ging onder de Provinciale visie m.b.t. bodemdaling. Dat was ingegeven door de Rijksoverheid die wilde scoren met terugdringen van de CO2 uitstoot. Het verdrassen van de veenweiden werd opeens als de oplossing gepresenteerd. Daarmee werd van de landbouw een flink offer geëist terwijl (of zodat?) de grote vervuilers (concerns als Schiphol) ongehinderd door konden gaan met hun groeiende uitstoot. Om de landbouw aan te wijzen als een van de grote vervuilers presteerde de regering het zelfs om de landbouw, de delfstoffenwinning, de industrie en de bouwnijverheid op één hoop te gooien (bron: CBS, RIVM/emissieregistratie) op het gebied van CO2 uitstoot. En dan behoor je al gauw tot de grootste CO2 uitstoters. Het mes snijdt dan aan 2 kanten:
- De grondwaterstand verhogen zodat in de veenpolders de landbouw wordt
bemoeilijkt en de CO2 uitstoot vermindert.
- Overblijvende functie voor dit drasland: koeien eraf, zonnepanelen erop.

Dit vinden wij als SP echter een veel te simpele oplossing. Wij zeggen tegen gemeente en provincie: ga eerst met de boeren en bewoners in gesprek en ondersteun op grote schaal technische oplossingen zoals vrij verval drainage en drukdrainage. Onderzoek en stimuleer de bedrijfsmatige innovaties, bijvoorbeeld TopSurf in korrelvorm, lichter vee, natte teelt en regionale productie. Plaats eerst zonnepanelen op alle daarvoor geschikte daken van overheidsgebouwen, woningen, bedrijven, kantoren, op geluidschermen en parkeergarages. Houd daarnaast de huidige salderingsregeling in stand voor de burgers.

In de uitgangspunten van de gemeente zit overigens nog iets vreemds: de gemeente stelt dat 21% van de totale energiebehoefte zou moeten worden opgewekt met zonne- of windenergie. Gebruikmakend van het meest recente (en conservatieve) opbrengst-gegevensonderzoek, leiden de door de gemeente opgegeven percentages tot merkwaardige resultaten;

1. Als je voor 21% (bestaande uit zonne-energie) 310 hectare zonneweide nodig zegt te hebben, is de opbrengst hiervan (bij 80.000 MWh per 100 hectare) 248.000 MWh per jaar. De totale energiebehoefte is dus 1.180.524 MWh.

2. Als je voor dezelfde 21% (bestaande uit windenergie) 24 windmolens nodig zegt te hebben, is de opbrengst hiervan (bij 6000 MWh per molen) 144.000 MWh per jaar. De totale energiebehoefte is dan gedaald naar 633.000 MWh.

Het totale energiegebruik van alle 65.000 inwoners (28.500 huishoudens) in Stichtse Vecht is circa 100.000 MWh. In het eerste geval is dit zo’n 10% van de totale energieopbrengst, in het tweede geval zo’n 15%. Het lijkt er dus op dat de gemeente slecht rekent, of een dubbele agenda hanteert: voor wie wordt die resterende 80 á 90 procent dan opgewekt? En op wiens kosten? Wie incasseert de opbrengsten? Wil men voor energiespeculanten die deze zonnevelden gaan uitbaten ook de salderingsregeling afschaffen?

Kortom: nog veel onduidelijkheden. Wij wensen niet zonder enige argumentatie voor het blok te worden gezet. Gemeente en Provincie kunnen deze bestemmingswijziging blokkeren, maar daar is wel een beetje durf voor nodig. Als SP zijn we niet tegen zonne-energie, maar we willen wel op een eerlijke en rechtvaardige manier de lusten en lasten delen. Zonneweiden behoren niet het startsein maar het sluitstuk van de verduurzaming te zijn.

Als gemeente zou je dus eerst de overige 79 procent moeten regelen. Mochten er alsnog zonneweiden noodzakelijk blijken, kan dat alleen onder heldere voorwaarden.

• Zet coöperaties van bewoners op die zeggenschap hebben over energiewinning.
  • Besparen en opwekken moet hand in hand gaan, dus ook aan de slag met isolatie.
  • Ontwikkel vanuit de regionale energiebehoefte, niet vanuit grondposities en aansluitmogelijkheden op het elektriciteitsnet.
  • Wees zuinig op ruimte: geef prioriteit aan zonnepanelen op daken, bedrijventerreinen, geluidswallen en verweesde gronden.
  • Een zonnepark wordt samen met bewoners van de gemeente ontworpen en landschappelijk ingepast.
  • De opbrengsten worden op een eerlijke manier gedeeld.
  • Demotiveer projectontwikkelaars die land opkopen of pachten om energie op te wekken voor eigen gewin.
  • Een zonnepark in landelijk gebied moet toegevoegde waarde voor landschap en biodiversiteit opleveren.

Het zal duidelijk zijn dat wij uw initiatief om ons polderlandschap te behouden ondersteunen, ook als daar financiële middelen uit de gemeente of provincie voor nodig zijn.

Compliment aan lokaal sp ze hebben er meer verstand van dan groen links
of is het nou groen rechts????

Beste SP,i k heb een woonboot die uitkijkt op waar de zonneweides zijn gepland. Ik ben voorstander van duurzame energiebronnen, maar dan gecombineerd met bestaande stedelijke ontwikkelingen (daken, geluidswallen, snelwegen etc.) Ik schrik ook van de opbrengstanalyse; wordt onze polder een energiefabriek voor externe partijen? Hoe kunnen we een weloverwogen keuze maken? Groet Els Zijlstra