Plannen voor aanleg gasleidingen in Stichtse Vecht: tijd om gas terug te nemen!

19 maart 2019

Plannen voor aanleg gasleidingen in Stichtse Vecht: tijd om gas terug te nemen!

De huidige rechtse regering overviel ons deze week met de mededeling dat er hogedrukgasleidingen moeten worden aangelegd in Stichtse Vecht. Waarom? Een aantal bedrijven wil niet van het gas af, maar gewoon doorgaan met Russisch importgas en gaswinning op de Noordzee.

En dat gas geeft een veel hogere werkdruk in de leidingen dan het Gronings aardgas. Het Noordzeeloket (Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat) geeft niet aan dat er nieuwe pijpleidingen vanaf de gasvelden op de Noordzee worden aangelegd, dus het zal voornamelijk gaan om te importeren Russisch gas.

Op zich zijn wij helemaal niet tegen het drijven van handel met Rusland, maar deze regering van klimaathelden (vooral in verkiezingstijd) zou eigenlijk tegen die bedrijven moeten zeggen: 'Beste vrienden, we stoppen met gas, bedenk wat anders'. Daarentegen zeggen Rutte en Wiebes: 'Beste vrienden, we geven jullie nieuwe gaspijpen en laten de burgers betalen'. Het zou ons ook niets verbazen als ze aan de energiereuzen hebben beloofd dat ze die plattelandsgemeenten zoals Stichtse Vecht gewoon door de strot duwen. Ze hebben daar genoeg politieke vriendjes die later toch ook een mooi baantje willen. Maar zo gemakkelijk komen deze dames en heren hier niet mee weg. Met hogedrukgasleidingen zijn in het verleden rampzalige ongelukken gebeurd, zowel in Nederland als in het buitenland. Als er dan ook nog geruststellend wordt gemeld dat de leidingen zoveel mogelijk bij hoogspanningsmasten zullen worden aangelegd, ga je twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de regerenspartijen en hun leger van communicatieadviseurs.

Het zal duidelijk zijn dat we hier als SP volstrekt anders over denken. Als wij gasloos moeten, moeten de bedrijven - waar ze in Den Haag hun oren naar laten hangen - ook gasloos. Dat is onze boodschap aan de regering en ons gemeentebestuur. Het is schandalig dat deze regering wederom uitzonderingen probeert te maken voor grote concerns terwijl gewone mensen - met of zonder baan, in huur- of koopwoning, boer of MKB'er - op kosten worden gejaagd.

Als er bovendien sleuven in onze dorpen gegraven moeten worden, vrezen we het ergste: we zijn de chaos rondom de aanleg van de persleiding voor de riolering in Maarssendorp nog niet vergeten. Ook de chaotische toestanden tijdens de (door ons gewenste) renovaties in de Zeeheldenbuurt en Staatsliedenbuurt wijzen op de onkunde van de gemeente in zijn rol als belangenbehartiger van zijn inwoners. Dat belooft dus nog wat.

Als SP staan wij wél voor het behartigen van de belangen van de gewone mens in Stichtse Vecht. Daarom roepen wij de gemeente en de inwoners op om zelf het heft in handen te nemen.
  • Zet coöperaties van bewoners op die zeggenschap hebben over energiewinning.
  • Besparen en opwekken moet hand in hand gaan, dus ook isoleren.
  • Ontwikkel vanuit de regionale energiebehoefte, niet vanuit grondposities en aansluitmogelijkheden op het elektriciteitsnet.
  • Wees zuinig op ruimte: geef prioriteit aan zonnepanelen op daken, bedrijventerreinen, geluidswallen en verweesde gronden.
  • Elk zonnepark wordt samen met bewoners van de gemeente ontworpen en landschappelijk ingepast.
  • De opbrengsten worden op een eerlijke manier gedeeld.
  • Ondersteun de lokale energiebeweging en demotiveer projectontwikkelaars die het land opkopen of pachten om energie op te wekken voor eigen gewin.
  • Elk zonnepark in landelijk gebied heeft toegevoegde waarde voor landschap en biodiversiteit.

Hiervoor zouden het Rijk, de provincie en de gemeente geld moeten vrijmaken, wat weer ten goede komt aan de inwoners. Maar ja, regering, provincie en gemeente lopen aan de leiband van projectontwikkelaars en olie- en gasboeren, die vooral in termen van winst denken.

Wij horen hier als SP niet bij en dat willen wij ook niet. Wij hebben andere vrienden: de inwoners van Stichtse Vecht. Wij zullen initiatieven nemen en ondersteunen om een klimaatrechtvaardig Stichtse Vecht te realiseren.