h

huurders Portaal duurder uit met onderhoudscontract

7 april 2018

huurders Portaal duurder uit met onderhoudscontract

Foto: t.

De SP heeft een klacht ingediend bij Woningcorporatie Portaal over de misleidende voorlichting die zij geven rond het ABC onderhoudscontract.

Een van de bewoners van Maarssen-Dorp vertelde ons het volgende:

'De stortbak in mijn huurwoning was kapot. Ik belde Portaal. Daar hoorde ik dat de kosten konden oplopen tot 160 euro voor een nieuwe stortbak. Ik moest alles zelf betalen. Men raadde mij aan om een ABC onderhoudsabonnement te nemen bij Portaal. Daarvoor moest ik 50 euro ineens betalen en daarna 5 euro per maand voor minimaal 1 jaar. Uit angst voor de oplopende kosten bij vervanging van de hele stortbak, heb ik het abonnement afgesloten. Daarna kwam een monteur van Portaal, die mij vertelde dat de reparatie slechts 30 euro kostte.' 

De SP stichtsevecht is met deze informatie naar de Woonbond gegaan. Daar hoorden we dat het vernieuwen van de hele stortbak helemaal niet door de huurder betaald hoeft te worden, maar door de verhuurder. De huurder draait  alleen op voor de kleine reparaties, met niet noemenswaardige kosten. Hiervoor heeft mevrouw een ABC abonnement afgesloten. Zij betaalt nu 110 euro voor een reparatie van 30 euro.

De woningcorporatie Portaal kwam de afgelopen maand in het nieuws omdat zij met het verhogen van de huren zorgvuldig omgaat met mensen met een laag inkomen. Daarom vinden wij het erg vreemd dat Portaal aan de andere kant deze mensen op kosten jaagt via misleiding over onderhoudszaken en het aansmeren van dure onderhoudsabonnementen.

De SP heeft hierover een aangetekende brief gestuurd naar Portaal. We hebben een verkorte versie van deze brief huis aan huis verspreid bij sociale huurwoningen in Maarssen-Dorp.  Daarbij vragen we de mensen ook of zij vergelijkbare ervaringen hebben met onderhoudsabonnementen en informatievoorziening door Woningcorporatie Portaal.

 

 

Reactie toevoegen

U bent hier