Taart voor stakende onderwijzers

27 juni 2017

Taart voor stakende onderwijzers

Foto: Jan van Dam / RTV stichtsevecht

De SP Stichtsevecht heeft een hart onder de riem gestoken van leerkrachten die meedoen aan de landelijke staking in het basisonderwijs.

Zo’n 37000 leerkrachten uit het primair onderwijs hebben op 27 juni een uur gestaakt. ‘We laten een noodkreet horen,’ zegt een onderwijzeres. ‘Zo kan het echt niet meer!’

Mark Mondé, directeur van basisschool De Kameleon in Maarssen Broek, laat weten dat een te hoge werkdruk in combinatie met een oneerlijk salaris (fors minder dan in het middelbaar onderwijs) onder andere leidt tot een hoog ziekteverzuim, veel uitval van leerkrachten en een onaantrekkelijk perspectief voor studenten.  'Ik probeer het leerlingenaantal per klas op 26 te houden, maar officieel mag er pas een leerkracht komen voor 28 kinderen. In de kleuterklassen kan dit in de loop van het jaar oplopen tot 35 leerlingen per klas. En we moeten in het basisonderwijs ook  leerlingen met een beperking opvangen die vroeger naar het speciaal onderwijs konden. We willen het allemaal graag goed doen, maar om kwaliteit te bieden moeten de klassen kleiner en daar is extra geld voor nodig. Dat kunnen ze in  Den Haag maar niet begrijpen.' zegt Mondé.

‘Ik heb nog nooit gestaakt, maar nu weet ik niet meer hoe het opgelost kan worden’ verzucht een van de leerkrachten. ‘We moeten zelfs soms klassen naar huis sturen, je ziet klassen achterop raken,  omdat er een tekort is aan leerkrachten en invallers. ‘

Dick Jager van de SP Stichtsevecht biedt de leerkrachten een slagroomtaart met opschrift aan: 'SP voor beter onderwijs'. Jager: ‘De SP staat vierkant achter deze eerste stakingsactie in het Primair Onderwijs. Het wordt tijd dat de politici in Den Haag een lesje leren. Ze moeten deze oproep serieus nemen.’

‘Als dit niet helpt, dan moeten we verder kijken’ aldus een strijdbare directeur.

De actie wordt volop gesteund door de vakbonden en werkgeversorganisaties. In Stichtsevecht deden vele scholen mee.

Zie de website:  PO in actie en teken de petitie!