MELDPUNT ZORG SP Stichtsevecht.

7 december 2014

MELDPUNT ZORG SP Stichtsevecht.

De SP Afdeling Stichtse Vecht heeft een MELDPUNT ZORG opgezet. Als mensen problemen hebben of in de knel komen door de veranderingen in de zorg ( die vaak  het gevolg van de verkapte bezuinigingen zijn), wil de SP deze mensen helpen.

Wij willen ons als SP inzetten om op te komen voor alle inwoners van de gemeente dat onrecht word aangedaan door de veranderingen, hervormingen en bezuinigingen op alle gebieden.

Het gaat hierbij bijvoorbeeld over de veranderingen waarbij de zorgtaken van de overheid in de handen van de gemeente gaan komen met gevolgen voor u zoals vermindering of wijziging van dagopvang, huishoudelijke hulp, thuiszorg, jeugdzorg, maar ook om problemen met de (verhoogde) huur, woningcorporaties, sociale dienst, en de gemeente met haar bureaucratisch landschap.

Wij willen gaan kijken hoe we deze mensen kunnen helpen, al moeten we met zijn allen bij de wethouder op de stoep gaan staan. Ons Tweede Kamerlid Renke Leijten die de overgang van zorgtaken naar de gemeente in haar portefeuille heeft, gaat indien nodig mee!!!

Als inwoners van Stichtse Vecht zich bij het meldpunt willen aanmelden, kunnen ze dit doen via een mail aan: Werkgroep Zorg: stichtsevecht@sp.nl tel: tel.0294-233623 en 06-25171686.

Of via onze hulpdienst: HULP AAN DE VECHT tel. 29931867 (tussen 19.00 en 20.00 uur) en E-mail: sphulpaandevecht@gmail.com

Of klik op de contact of hulpdienst-link in het menu aan de linker zijde van de site.

Bij de hulpdienst kan overigens iedereen terecht met ook allerlei andere vragen en problemen.      Bijvoorbeeld problemen met uw huisbaas of woningcorporatie, uw werkgever met de gemeente of met de sociale dienst.

De hulpdienst kan ook helpen met het invullen van algemene formulieren. De mensen van de hulpdienst helpen u met advies of verwijzen u , indien nodig, naar mensen die u verder kunnen helpen.

Tevens willen wij ook in kaart brengen welke problemen zich gaan vormen en hoe groot die problemen zijn binnen onze gemeente.

Op gebied van de ZORG is de SP niet tegen het uitvoeren van Zorgtaken door de gemeente, integendeel, wij denken dat de uitvoering van deze taken dichter bij de mensen veel voordelen heeft, maar de SP is wel fel tegen de gigantische bezuinigingen waarmee de overgang naar de gemeente gepaard gaan en die voor grote problemen gaan zorgen. We hebben de gemeente dan ook voorgesteld zelf een onafhankelijk MELDPUNT te openen, waar inwoners zich kunnen melden als ze problemen hebben met de zorg, dan kan de gemeente zelf hier wat aan doen.

Ook heeft de SP gepleit voor een laagdrempelige bezwaarprocedure bij een afwijkende beschikking bij een aanvraag via het WMO loket, (Bijvoorbeeld een aanvraag voor een traplift, huishoudelijke hulp, enz.) Wij denken hierbij aan een onafhankelijke ombudsman/vrouw of geschillencommissie.  Deze bezwaarprocedure zou dan ook eenvoudig via het WMO loket opgestart moeten kunnen worden.

Zo lang de gemeente zelf geen goede voorzieningen zoals een onafhankelijk meldpunt heeft, ziet de SP het als een opdracht en een van haar kerntaken zelf een dergelijk meldpunt op te starten.

Graag is onze werkgroep tot nadere informatie en overleg bereid,

Namens de werkgroep ZORG van de SP Afdeling Stichtse Vecht,

Gerard Bosman,